May 31, 2018 - Comments Off on ZorgImpactChallenge 2018: Startup denken en doen in de zorg

ZorgImpactChallenge 2018: Startup denken en doen in de zorg

De zorg in Nederland staat voor grote omvangrijke uitdagingen. Hoe creëren wij in korte tijd slimme oplossingen die hierin verandering brengen? En dit zonder lange plannen en met focus op waarde creëren in plaats van denken vanuit het bestaande systeem? Ons inziens moet de nieuwe generatie zorgprofessionals aan zet komen en met een frisse, open en doortastende mindset hiermee aan de slag.

Groot denken, klein beginnen en met minimale vormen van pitch en concept zo snel mogelijk toetsen en praktisch aan de slag in de praktijk: “Ofwel startup denken en doen in de zorg". Met die aanpak en ingrediënten hebben wij dinsdag 22 mei en woensdag 23 mei in samenwerking met Xpertisezorg en zorginstelling de Posten de 2 daagse ZorgImpactChallenge georganiseerd. Daarnaast hebben kennispartners Saxion, &degroot, Stichting NESST en Floodlit Studios een bijdrage geleverd tijdens deze twee dagen.

De kapel in het oude MST afgewisseld met werkbezoeken aan de Posten vormden samen het decor van deze 2 dagen. De kapel was tijdelijk omgetoverd naar een inspirerende en creatieve omgeving waar de deelnemers vrij en open buiten de bestaande paden met de vraagstukken aan de slag gingen. In de twee dagen zijn de volgende stappen doorlopen:

 

 

22 mei - dag 1

De Posten trapte dinsdagochtend af en pitchte haar uitdagingen aan studenten en young professionals van Saxion en Universiteit Twente. Zij kozen daarna zelf de uitdaging waarmee zij aan de slag wilden gaan: mantelzorg en dementie. Bij deze 2 uitdagingen werden 2 teams gevormd, die elkaar eerst door verschillende rollenspelen goed leerden kennen. De teams gingen aan de werktafel aan de slag om de uitdaging en de context hiervan vanuit verschillende perspectieven en niveaus goed te leren begrijpen en tastbaar te maken. De wereld van de persona’s o.a. cliënt, familie, zorgverlener en manager werden in beeld gebracht.

Vanuit deze analyse en inzichten ontstond ‘s middags een energieke brainstorm waaruit frisse creatieve ideeën kwamen. De basisregel bij de brainstorm was dat alle ideeën goed waren, “ja maar” was verboden. Met de frisse ideeën in het achterhoofd gingen de deelnemers in de loop van de middag naar De Posten. Daar gingen zij met cliënten, zorgverleners en managers in gesprek en kregen zij waardevolle input en aanvullingen vanuit de zorgpraktijk.  

23 mei - dag 2

Na het toetsen van haar ideeën in de zorgpraktijk op dinsdagmiddag, maakten de teams woensdagochtend de keuze welke van hun concepten het meest kansrijk was. Ondertussen was bij beide teams een designer aangehaakt om het concept, merk en product te visualiseren en tot leven te brengen. Het concept werd vervolgens in businessmodel en in een eerste opzet voor een pilot project uitgewerkt. Tijdens de middaglunch bij de Posten werd laatste input uit de zorgpraktijk opgehaald om het concept aan te scherpen. Bij terugkomst gingen de teams aan de slag met hun presentatie en pitch. Om 16.00 uur was het zover toen pitchten beide teams vol passie vanuit het perspectief van de cliënt hun concept aan de Posten. Ze waren verrast en enthousiast over de concepten. Het team “ Blikik” met het concept voor de dementie werd gekozen tot de winnaar. Het concept heeft veel potentie, grote sociale impact en een kansrijke business case. Beide teams krijgen nu via de partners van ZorgImpactChallenge de resources om het concept verder te brengen.

Eindresultaat

Het was geweldig om te zien hoe de deelnemers zich vastgebeten hadden in de vraagstukken en er samen maximaal voor gingen. Heel gaaf om te zien wat er allemaal is bereikt in 2 dagen door het bestaande systeem los te laten en te focussen op waardecreatie. Zowel de Posten als de deelnemers waren zeer enthousiast over het eindresultaat. Nu is het aan ons, Xpertisezorg, de Posten en de deelnemers om de concepten verder te brengen.

Meer weten over deze aanpak? Bel Egbert op 0623235323 of mail naar egbert@wordlenig.nl

May 4, 2018 - Comments Off on Succesvolle innovatie wasstraat

Succesvolle innovatie wasstraat

Nieuwe concepten en innovaties in de bouw commercieel succesvol maken vereist snelheid. Die snelheid is noodzakelijk in besluitvorming, ontwikkeling en marktintroductie. Sneller innovaties toetsen beperkt risico’s en faalkosten, verkort de introductietijd en geeft in korte tijd uitsluitsel over de slagingskans. Maar een nieuw product of dienst in de markt zetten kost nu éénmaal tijd, hoe kan het dan sneller? Groot denken maar in kleine stappen beginnen. Zet in op minimale vormen van communicatie, marketing en product. Maak bijvoorbeeld van een plan een korte pitch. Van een fysiek eindproduct een papieren prototype. Ga daarmee zo snel mogelijk de markt op en leer van (potentiële) klanten.

Lees meer

March 23, 2018 - Comments Off on Start-up denken voor ondernemers

Start-up denken voor ondernemers

Afgelopen donderdag 22 maart hebben wij een event “Start-up denken voor ondernemers” bezocht van BNR Businessclub. BNR Businessclub is een initiatief van BNR Radio en MKB-Nederland. Vragen die aan bod kwamen waren o.a. hoe denken start-ups en hoe versnellen zij hun groei? En wat kunnen bestaande ondernemers leren van deze start-ups? Op het event waren sprekers aanwezig die hun ervaringen en verhalen deelden.

Een aantal belangrijke lessen die wij opgedaan hebben die middag worden hieronder toegelicht.

Lees meer

September 29, 2017 - Comments Off on Workshop klantinterviews in de praktijk door Wordlenig op het Saxion

Workshop klantinterviews in de praktijk door Wordlenig op het Saxion

Om de Wordlenig wijze van klantinterviews te ontdekken moet je hier klikken!

 

Om ondernemerschap onder studenten te stimuleren heeft Hogeschool Saxion het Saxion Startup Center gestart. Hierin biedt Saxion een 20 weken durend traject waarin studenten voor hun stage, minor of afstuderen met een eigen bedrijf of met een bedrijfsidee aan de slag kunnen. In dit traject biedt Saxion intensieve coaching en externe begeleiding, dit doen ze door middel van leraren, gastcolleges en workshops. Om de haalbaarheid van hun start-up en idee te testen heeft Wordlenig op maandag 25 September 2017 een workshop klantinterviews gegeven.

Lees meer

September 8, 2017 - Comments Off on Wordlenig als kennispartner aanwezig op TIV Hardenberg!

Wordlenig als kennispartner aanwezig op TIV Hardenberg!

TIV de vakbeurs voor de maakindustrie vindt in Hardenberg plaats op 19, 20 en 21 september. De beurs geeft maakindustrie bedrijven toegang tot een groot publiek, nieuwe kennis en innovaties. Dit resulteert in nieuwe kansrijke contacten en nieuwe inzichten om het verschil te maken.  

Lees meer

July 28, 2017 - Comments Off on Huidige tekort aan heipalen: Praktijkvoorbeeld hoe de bouwsector marktkansen onbenut laat?

Huidige tekort aan heipalen: Praktijkvoorbeeld hoe de bouwsector marktkansen onbenut laat?

De bouwsector trekt weer aan, door de drukke orderportefeuille verdwijnt de trigger om te innoveren en nieuwe marktkansen te benutten weer naar de achtergrond. Dit, terwijl nieuwe trends en technologische ontwikkelingen juist nu uitgelezen kansen bieden. Kansen om nu en in de toekomst uit de prijsconcurrentie te blijven en een onderscheidende marktpositie op te bouwen.

Lees meer

June 20, 2017 - Comments Off on Wordlenig kennispartner voor de maakindustrie op Techconn 2017

Wordlenig kennispartner voor de maakindustrie op Techconn 2017

Afgelopen donderdag, 15 juni 2017, waren wij als kennispartner aanwezig op de innovatieve maakindustrie beurs Techconn. Techconn is de vakbeurs voor techniek, waar innovatieve ondernemers en opdrachtgevers uit de maakindustrie elkaar ontmoeten en verder helpen. In aanloop naar Techconn hebben wij in een blog “High tech machinepark maar roestig marketing en sales apparaat” onze visie gedeeld over de marketing & sales in de maakindustrie. Deze blog is in verschillende maakindustrie vakbladen opgenomen, namelijk: Metaalnieuws, Link Magazine en Process Control.

Lees meer

May 31, 2017 - Comments Off on Maakindustrie: Hightech machinepark maar roestig marketing & sales apparaat?

Maakindustrie: Hightech machinepark maar roestig marketing & sales apparaat?

Maakindustrie laat met nieuwe machinecapaciteit en innovaties marktpotentieel liggen

Lean manufacturing en smart industry worden steeds meer de nieuwe standaarden in de maakindustrie. Hiervoor wordt volop geïnvesteerd in nieuwe machines en innovaties. Deze machines bieden extra capaciteit en nieuwe afzetmogelijkheden om de omzet te verhogen. Bij de aanschaf wordt echter vaak niet nagedacht over hoe deze nieuwe productiecapaciteit aan de man moet worden gebracht. Een praktisch en doelgericht aanvalsplan voor sales en marketing ontbreekt.

Lees meer

April 12, 2017 - Comments Off on Welke mindset en aanpak is nodig om commercieel succesvol te zijn?

Welke mindset en aanpak is nodig om commercieel succesvol te zijn?

Gebaande commerciële paden uit het verleden bieden geen garantie voor nieuw commercieel succes.

Het eerste kwartaal van 2017 zit er weer op. Het meetmoment van de gerealiseerde en openstaande omzet komt er weer aan. Het opgestelde commercieel plan 2017 met doelstellingen en targets is hier de meetlat voor. Vaak een statisch en intern gedreven document gebaseerd op ervaringen, de gebaande paden en successen uit het verleden.

Lees meer

March 27, 2017 - Comments Off on Wordlenig maakt nieuwe generatie ondernemers lenig bij Jr. Startup Challenge van Saxion en Carmel

Wordlenig maakt nieuwe generatie ondernemers lenig bij Jr. Startup Challenge van Saxion en Carmel

Om het ondernemerschap bij jongeren aan te wakkeren organiseren Saxion, Carmelcollege en Gemeente Enschede de tweede editie van de Junior Startup Challenge. Tijdens deze challenge worden middelbare scholieren uitgedaagd om hun ideeën voor een onderneming uit te werken, te verbeteren en verder te brengen. In een viertal workshops leren zij over de aspecten die komen kijken bij het ondernemerschap. Uiteindelijk worden er drie groepen uitgekozen die hun idee mogen pitchen voor de grote finale. De winnaar wint een (ondernemers)reis naar het buitenland. Voor de derde workshop, “De klant” afgelopen vrijdag 24 maart, gaf Wordlenig een eerste introductie en workshop over klantsegmentatie.
 
Lees meer