September 29, 2017 - Comments Off on Workshop klantinterviews in de praktijk door Wordlenig op het Saxion

Workshop klantinterviews in de praktijk door Wordlenig op het Saxion

Om de Wordlenig wijze van klantinterviews te ontdekken moet je hier klikken!

 

Om ondernemerschap onder studenten te stimuleren heeft Hogeschool Saxion het Saxion Startup Center gestart. Hierin biedt Saxion een 20 weken durend traject waarin studenten voor hun stage, minor of afstuderen met een eigen bedrijf of met een bedrijfsidee aan de slag kunnen. In dit traject biedt Saxion intensieve coaching en externe begeleiding, dit doen ze door middel van leraren, gastcolleges en workshops. Om de haalbaarheid van hun start-up en idee te testen heeft Wordlenig op maandag 25 September 2017 een workshop klantinterviews gegeven.

Opbouw en structuur klantinterviews

Tijdens de workshop is er ingegaan op wat een klantinterview inhoudt, en waarom dit een goede manier is van onderzoek doen wanneer je wil testen of jouw idee van een start-up daadwerkelijk succesvol zou kunnen zijn.

Tijdens de workshop zijn wij interactief en praktisch met de studenten aan de slag gegaan. Door het combineren van theorie en de studenten met hun idee opdrachten te laten uitvoeren hebben zij klantinterviews zich eigen gemaakt. Zodat ze met de juiste mindset en vragen vol vertrouwen de haalbaarheid van hun idee of product kunnen onderzoeken.

Zelf aan de slag

Alle deelnemers namen de theorie en voorbeelden aandachtig op. Zij kregen bij aanvang van de workshop allen een werkblad voor de opdrachten. Zodat ze na de workshop voor zichzelf scherp hadden hoe achter de klant zijn leef en denkwereld te komen. Om vervolgens te toetsen of de uitdagingen voor hun idee actief leven bij klant. Concreet zijn ze met de volgende vragen in de opdrachten aan de slag gegaan:

Welke type vragen stel je om je klantprofiel goed in kaart te brengen? Welke vragen stel je om de leefwereld van de klant in beeld te krijgen? Hoe bouw je een gesprek op en zorg je dat je met de juiste doelgroep in gesprek komt? Wat is de beste manier van vragen stellen om tot de juiste informatie te komen? Hoe pitch je jouw idee aan de klant?

klantinterview

Succes van het idee begint bij klant goed leren kennen

Wordlenig heeft de studenten meegegeven dat het voor het slagen van hun idee zaak is dat ze zo snel en doelgericht mogelijk in gesprek moeten gaan met potentiële klanten. Het verplaatsen in en leren van de klant staat centraal. Wat zijn de belangrijkste drijfveren van de klant? Hoe maakt hij of zij beslissingen en welke afwegingen maakt die daarin? Het goed luisteren en open bevragen naar de klant staat centraal in dit proces.

Daarnaast was het een belangrijke boodschap dat er niks wordt ingevuld voor de klant, zodat deze echt haar eigen mening zal geven over uitdagingen en hoe deze op te lossen. Wij hebben mooie en enthousiaste ideeën langs zien komen. Wordlenig wenst de studenten veel succes met het verder uitwerken van hun idee! En natuurlijk hopen wij dat de uitkomsten van de klantinterviews positief zullen zijn, en de studenten allemaal aan een goedlopende onderneming kunnen beginnen!

-

De brug maken tussen uw idee en de klant? Neem contact op, mail naar egbert@wordlenig.nl of bel Egbert op 06 23 23 53 23

Published by: Douwe Hofhuis in Homepage, Klantwaarde

Comments are closed.