Vers terug van vakantie, je koffer net uitgepakt, weer fris aan de bak. Helemaal uitgerust, vol nieuwe ideeën en klaar om van de tweede helft van 2019 een groot succes te maken. Maar hoe zorg je ervoor dat deze zomervibe blijft hangen? En dat je niet terugvalt in de waan van de dag of oude gewoontes? Hoe zorg je dat de zomer ideeën tot bloei komen? Hoe krijg je je organisatie mee? Hoe pak je dit aan? Wij nemen je graag mee door 4 praktische tips: Let’s get started!

1. Schets het uit

Voordat je dat nieuwe idee, concept of kans vergeet, zet het eerst op papier. Breng je idee tot leven! Focus je op het klantprobleem, niet op de oplossing. Maak het persoonlijk geef je klant en je idee een gezicht. Schets het idee uit of voeg verschillende beelden samen, beschrijf de uitdaging van de klant en laat je fantasie de vrije loop gaan. Je zal merken dat je je gedachten op deze manier ordent. Maak je idee tastbaar wat het voor de klant oplevert, wat je verkoopprijs is en welke omzet je hiermee verwacht te realiseren. Sta vervolgens even stil bij het opgeschreven en uitgetekende concept. Breng een verhaallijn aan en maak deze praktisch en concreet. Op een manier waarop iedereen het begrijpt en je het kan communiceren binnen en buiten je organisatie.

2. Denk als een startup

Benader je idee als de start van een nieuw bedrijf. Laat voor even je bestaande organisatie en structuren los en durf buiten de bestaande kaders te denken. Zet de uitdaging, de klant en markt volledig centraal. Hoe zou je dit nieuwe business idee oppakken als je zelf een maand fulltime de tijd kreeg? Of als je hiermee zelf een bedrijf zou beginnen? Welke eerste stappen zou je zetten? Wat is de meest minimale vorm (schets, powerpoint, bierviltje, social media post/blog) om je idee te toetsen? Hoe zet je je netwerk en organisatie slim in om het idee verder te brengen? Op deze manier wordt je niet belemmerd in je gedachtengoed door bestaande hindernissen binnen je organisatie. Dit geeft ruimte om groots te denken en meer kansen te zien.

3. Formuleer risicovolle aannames 

Het gaat vaak mis bij nieuwe ideeën omdat er snel zaken over het hoofd worden gezien. Je denkt de klant uitdaging te kennen, maar klopt die daadwerkelijk met zijn of haar praktijk? En ervaart jouw klant dit wel als een uitdaging/probleem? Jij denkt dat de markt hierop zit te wachten en bereid is te betalen, baseer je dit op feiten of zijn het je eigen aannames? Door vanuit aannames te werken, voorkom je de kans op falen. Om dit risico om zeep te helpen, is het daarom goed om van te voren risicovolle aannames op te stellen. Weet je zeker dat de klant wil betalen voor dit product? Zijn er daadwerkelijk geen concurrerende alternatieven op de markt? Wees kritisch en ga elke veronderstelling zorgvuldig langs en bedenk hoe je die kan testen. 

4. Zet je eerste stap

Voorkom dat je plannen in de bureaula belanden. Deel je idee vanuit je ambities/persoonlijke drijfveer naar buiten zodat mensen aanhaken. Durf je kwetsbaar op te stellen en feedback te vragen over je veronderstellingen. Deel je idee in hoofdlijn om mensen te triggeren en maak het al echter dan het het werkelijk is. Met positieve klantreacties creëer je draagvlak in je eigen organisatie. Voer kleine experimenten uit om je idee te toetsen om haalbaarheid aan te tonen. Voorbeelden daarvan zijn om jouw idee te delen via powerpoint, social media post/blog of factsheet.

Factsheet "Verspanen in goede banen"

Wat heeft de zomer jou opgebracht? En wil je nieuwe kansen pakken? 

Wordlenig staat in de startblokken: klaar om jouw idee samen om te zetten naar een succes!

Benieuwd hoe? Neem dan contact op met Egbert op 085-0602755 of mail naar egbert@wordlenig.nl

Gepubliceerd door Amy de Lange