Waar ik ook kom, overal zie ik ze voorbij komen. De hele stad lijkt bezaaid met fietsen met de blauwe band; oftewel de Swapfiets. Waarom wil iedereen dezelfde fiets met de blauwe band? Waarom heeft Swapfiets zoveel succes? En hoe zit dat met de rest van de fietsenwinkels? Dat moesten we onderzoeken als Wordlenig. Als rijdende reporter zocht Amy het voor jullie uit.

Op bezoek bij de Swapfiets winkel

Op een zonnige vrijdagochtend ging ik met mijn rammelende omafiets op pad. Eerst een bezoekje bij de Swapfiets winkel in het centrum van Enschede. Twee vriendelijke jonge medewerkers legden mij alle voordelen uit. “Swapfiets verkoopt geen fietsen maar een service” vertelde de medewerker, “Wij zorgen dat je altijd een werkende fiets ter beschikking hebt”. Dat klinkt mij natuurlijk wel goed in de oren!

Binnen 12 uur een werkende fiets hebben op plaats van bestemming

Maar waarom zou ik eigenlijk een fiets huren in plaats van kopen? Mijn huidige fiets is toch ook oké? Hoe snel word ik geholpen en ben ik gegarandeerd mobiel en op tijd voor mijn examen of feestje? Toch werd mij het al snel duidelijk waarom studenten voor Swapfiets kiezen. Tegenwoordig ligt alles binnen handbereik, dus waarom ook niet een werkende fiets? Studenten gaan voor het gemak en willen zich liever bezig houden met andere dingen dan hun fiets. Hoe fijn is het als ik even een bericht stuur op Whatsapp en binnen 12 uur een werkende fiets heb op de door mij aangegeven locatie?

Dit concept slaat ook goed aan bij de internationale student. Vaak komt een student voor een half jaar naar een studentenstad om te studeren. Het is voor deze doelgroep dan veel gemakkelijker om een fiets te huren dan op zoek te gaan naar een koopfiets. Door het abonnement online aan te vragen, kan je zelfs de fiets thuis geleverd krijgen. Ideaal dus voor als je nieuw bent in een stad en ook Nederland moet ontdekken!

Bestaande markt

Hoe gaan de gevestigde fietsenwinkels hiermee om? Zien zij Swapfiets als een bedreiging? Nieuwsgierig en met de feiten op rij, ging ik langs verschillende fietsenwinkels in Enschede. Ik kwam er al snel achter dat veel fietsenwinkels zich de afgelopen jaren meer hebben toegespitst op de e-bikes. Toch is de handel in een goedkope studentenfiets nog steeds enorm. Er zijn daarom ook nog steeds fietsenhandelaren met alleen maar tweedehands exemplaren. Maar ga je daarmee elke dag naar je werk, dan gaat hij wel eens stuk. Kan ik dan niet gewoon bellen naar een fietsenmaker en dat hij op het eind van de dag gemaakt is? Daar weten de meeste traditionele fietsenmakers geen raad mee. Toch speelt een enkeling in op klantbehoeften door een gratis ophaalservice aan te bieden. Of zelfs repareert in een mobiele werkplaats. Zij merken ook wel een verandering in de wensen van de klant. Het moet vandaag de dag allemaal makkelijk en snel. Door daar op in te spelen, blijf je je concurrentie voor.

Enkeling speelt in op klantbehoeften

Het ontstaan van Swapfiets

Het begon allemaal in Delft, waar een groep studenten vond dat het business model van de fiets anders kon. Veertig fietsen werden op Marktplaats op de kop getikt. Met wat gesleutel en een lik verf, ontstond de eerste versie van de Swapfiets. Prachtig voorbeeld van hoe je makkelijk, snel en met weinig budget je business idee kunt testen. In principe kon iedere fietsenmaker dit idee oppakken maar door de bestaande business en manier van denken gebeurde dit niet.

De toekomstplannen

Naast het simpele model wat Swapfiets nu aanbiedt, komen ze ook met luxere versies. Er zou zelfs een e-bike abonnement komen. Dit betekent dat Swapfiets naast het uitbreiden naar andere steden, ook kijkt naar het verbreden van de markt. Gevaar op de weg! Hoe zorgen de fietsenwinkels dat ze hun klanten blijven behouden? Of staat straks heel Nederland vol Swapfietsen?

Wat leer je hiervan?

Een startup, zoals Swapfiets, kan een frisse wind laten waaien binnen traditionele markten zoals de fietsenbranche. Producten verhuren in plaats van verkopen, is namelijk in meerdere markten zichtbaar een trend. Zou dit business model ook binnen jouw sector toe te passen zijn? Door een bestaand business model op de kop te gooien, kan er een win-win situatie ontstaan. De oprichters van Swapfiets zagen kansen, dachten vanuit de klant en keken naar trends en succesformules buiten de branche. Ze bieden gegarandeerde mobiliteit en daarmee ontzorgen ze hun klanten. Om succesvol te zijn als startup moest Swapfiets baanbrekend, snel en slim zijn. Maar waarom zou jij wachten tot een nieuwe startup jouw markt binnentreedt? Bestaande bedrijven kunnen dat toch ook? De vraag is alleen; zie jij die kansen nog?

  • Van product naar service concept
  • Focus op de uitdagingen van specifieke doelgroep
  • Pas succesformule van buiten je sector toe op je eigen business

Dus waar wacht je nog op? Wat zie je in andere sectoren gebeuren? Kijk met een frisse  blik naar je bestaande business. Neem als perspectief niet je huidige aanbod, maar denk vanuit de klant en markt! Ga vervolgens zo snel mogelijk de markt in door klein te beginnen met praktische stappen. Hierdoor kan je met weinig tijd en een klein budget al testen of jouw idee aanslaat in de markt.

Klaar om jouw kansen aan te grijpen?

Wij gaan graag de uitdaging aan om kansen te benutten en in rap tempo om te zetten naar levensvatbare concepten. Wil jij meer uit je onderneming halen? Bel Egbert op 085-0602755 of mail naar egbert@wordlenig.nl

 

Gepubliceerd door Amy de Lange