July 3, 2018 - Comments Off on Workshop van technologie naar klant perspectief

Workshop van technologie naar klant perspectief

Afgelopen woensdag, 27 juni, hebben wij voor de 35e editie van de EMS Summer School een businessmodel & pitching workshop verzorgd voor (inter)nationale onderzoekers en promovendi. De EMS Summer School is een initiatief van de “European Membrane Society” en dit jaar georganiseerd door het onderzoekscluster “Membrane Science & Technology” van de Universiteit Twente.

Het thema van de summerschool was deze keer “van fundamentele concepten naar het vercommercialiseren van membranen”. In de week van zondag 24 juni - vrijdag 29 juni kregen de deelnemers een zeer divers programma aangeboden waarin onder andere in teams gewerkt werd aan het opzetten van een plan rondom de ontwikkeling van een nieuwe technologie of product vanuit een nieuw kansrijk fundamenteel membraanconcept.

Verandering van perspectief: klant en markt als vertrekpunt

Op woensdagmiddag 27 juni gaven wij aan een groep van 60 membraan promovendi studenten een workshop Businessmodel & Pitching. Tot aan onze workshop hadden zij zich voornamelijk gericht op de innovatie in technologie en het creëren van een unieke technische en innovatieve membraan oplossing. Met een paar eerste oefeningen hebben wij hun technologisch perspectief veranderd naar een klant en marktperspectief. Dit klant en marktperspectief is het vertrekpunt voor het invullen van het businessmodel.

Binnen het businessmodel hebben we ze aan de slag laten gaan met de op te lossen klant uitdaging, hun potentiële eindklanten, totale afzetmarkt, hun unieke waarde en hun business case voor een eerste pilot. Wij hebben ze bij het businessmodel bewust gemaakt dat de technologie slechts een onderdeel is om hun concept levensvatbaar te maken. Wij hebben ze na laten denken over o.a. de volgende vragen: wie wordt nu je eerste betalende klant? Hoe kun je technologie in minimale vorm in een pilot testen met de eerste klant? Wat zou een kostendekkende businesscase zijn voor de eerste pilot?

Door 1 op 1 coaching maakten de teams hun businessmodellen concreet. Vervolgens koppelden ze deze aan de mondiale afzetmarkt. Waarbij zij zich vervolgens focusten op de output en waarde van hun technologie, in plaats vanuit technische specificaties te communiceren.

 

Pitch: zet je eindgebruiker centraal

Op vrijdagmiddag 29 juni moesten ze hun concept pitchen aan de jury en andere deelnemers. Bij de pitchtraining zijn wij o.a. ingegaan op: hoe zorg je dat je boodschap goed overkomt? Hoe zorg je dat het publiek aanhaakt en enthousiast wordt over jouw concept? Welke structuur gebruik je om vanuit je businessmodel een sterke pitch neer te zetten?

Vanuit de onderdelen uit het businessmodel zijn wij hiermee 1 op 1 aan de slag gegaan, waarbij we samen met de groepen focus hebben gelegd op het presenteren van het concept vanuit de eindgebruiker en haar uitdaging. Wij gaven de eindgebruiker een naam en gezicht; iemand waarmee het publiek zich kan identificeren. Vervolgens hebben wij samen de gebruikssituatie gekwantificeerd naar hoe vaak deze uitdaging nationaal en wereldwijd voorkomt en wat de impact hiervan is. Om vervolgens vanuit deze negatieve gevolgen de brug te maken naar hun innovatieve oplossing en unieke waarde.

Super om te zien hoe de groepen het oppakten en hun technische mindset wisten om te buigen naar denken vanuit de klant, toegevoegde waarde en businessmodellen. De pitches waren vrijdag van sterk niveau waarbij het publiek werd geraakt. Iedere groep had een mooie storyline vanuit de eindgebruiker neergezet. Enthousiasme en drive voor hun oplossing spatte ervan af en een aantal teams waren na de jury feedback vastberaden verder te gaan met hun concept.  

 

Wil je de mindset en perspectief vanuit je organisatie veranderen van techniek naar toegevoegde waarde? Wil je het innovatiepotentieel van de werkvloer optimaal benutten en de mensen hierin betrokken krijgen? Dan is onze workshop Businessmodel & Pitching de oplossing, in 1  dag van ideeën naar concrete concepten met betrokken en bevlogen medewerkers die het verder willen brengen.

 

Meer weten over deze aanpak? Neem dan contact op met Egbert op 06-23235323 of mail naar egbert@wordlenig.nl

May 31, 2018 - Comments Off on ZorgImpactChallenge 2018: Startup denken en doen in de zorg

ZorgImpactChallenge 2018: Startup denken en doen in de zorg

De zorg in Nederland staat voor grote omvangrijke uitdagingen. Hoe creëren wij in korte tijd slimme oplossingen die hierin verandering brengen? En dit zonder lange plannen en met focus op waarde creëren in plaats van denken vanuit het bestaande systeem? Ons inziens moet de nieuwe generatie zorgprofessionals aan zet komen en met een frisse, open en doortastende mindset hiermee aan de slag.

Groot denken, klein beginnen en met minimale vormen van pitch en concept zo snel mogelijk toetsen en praktisch aan de slag in de praktijk: “Ofwel startup denken en doen in de zorg". Met die aanpak en ingrediënten hebben wij dinsdag 22 mei en woensdag 23 mei in samenwerking met Xpertisezorg en zorginstelling de Posten de 2 daagse ZorgImpactChallenge georganiseerd. Daarnaast hebben kennispartners Saxion, &degroot, Stichting NESST en Floodlit Studios een bijdrage geleverd tijdens deze twee dagen.

Lees meer

May 4, 2018 - Comments Off on Succesvolle innovatie wasstraat

Succesvolle innovatie wasstraat

Nieuwe concepten en innovaties in de bouw commercieel succesvol maken vereist snelheid. Die snelheid is noodzakelijk in besluitvorming, ontwikkeling en marktintroductie. Sneller innovaties toetsen beperkt risico’s en faalkosten, verkort de introductietijd en geeft in korte tijd uitsluitsel over de slagingskans. Maar een nieuw product of dienst in de markt zetten kost nu éénmaal tijd, hoe kan het dan sneller? Groot denken maar in kleine stappen beginnen. Zet in op minimale vormen van communicatie, marketing en product. Maak bijvoorbeeld van een plan een korte pitch. Van een fysiek eindproduct een papieren prototype. Ga daarmee zo snel mogelijk de markt op en leer van (potentiële) klanten.

Lees meer

March 23, 2018 - Comments Off on Start-up denken voor ondernemers

Start-up denken voor ondernemers

Afgelopen donderdag 22 maart hebben wij een event “Start-up denken voor ondernemers” bezocht van BNR Businessclub. BNR Businessclub is een initiatief van BNR Radio en MKB-Nederland. Vragen die aan bod kwamen waren o.a. hoe denken start-ups en hoe versnellen zij hun groei? En wat kunnen bestaande ondernemers leren van deze start-ups? Op het event waren sprekers aanwezig die hun ervaringen en verhalen deelden.

Een aantal belangrijke lessen die wij opgedaan hebben die middag worden hieronder toegelicht.

Lees meer

September 29, 2017 - Comments Off on Workshop klantinterviews in de praktijk door Wordlenig op het Saxion

Workshop klantinterviews in de praktijk door Wordlenig op het Saxion

Om de Wordlenig wijze van klantinterviews te ontdekken moet je hier klikken!

 

Om ondernemerschap onder studenten te stimuleren heeft Hogeschool Saxion het Saxion Startup Center gestart. Hierin biedt Saxion een 20 weken durend traject waarin studenten voor hun stage, minor of afstuderen met een eigen bedrijf of met een bedrijfsidee aan de slag kunnen. In dit traject biedt Saxion intensieve coaching en externe begeleiding, dit doen ze door middel van leraren, gastcolleges en workshops. Om de haalbaarheid van hun start-up en idee te testen heeft Wordlenig op maandag 25 September 2017 een workshop klantinterviews gegeven.

Lees meer

September 8, 2017 - Comments Off on Wordlenig als kennispartner aanwezig op TIV Hardenberg!

Wordlenig als kennispartner aanwezig op TIV Hardenberg!

TIV de vakbeurs voor de maakindustrie vindt in Hardenberg plaats op 19, 20 en 21 september. De beurs geeft maakindustrie bedrijven toegang tot een groot publiek, nieuwe kennis en innovaties. Dit resulteert in nieuwe kansrijke contacten en nieuwe inzichten om het verschil te maken.  

Lees meer

July 28, 2017 - Comments Off on Huidige tekort aan heipalen: Praktijkvoorbeeld hoe de bouwsector marktkansen onbenut laat?

Huidige tekort aan heipalen: Praktijkvoorbeeld hoe de bouwsector marktkansen onbenut laat?

De bouwsector trekt weer aan, door de drukke orderportefeuille verdwijnt de trigger om te innoveren en nieuwe marktkansen te benutten weer naar de achtergrond. Dit, terwijl nieuwe trends en technologische ontwikkelingen juist nu uitgelezen kansen bieden. Kansen om nu en in de toekomst uit de prijsconcurrentie te blijven en een onderscheidende marktpositie op te bouwen.

Lees meer

June 20, 2017 - Comments Off on Wordlenig kennispartner voor de maakindustrie op Techconn 2017

Wordlenig kennispartner voor de maakindustrie op Techconn 2017

Afgelopen donderdag, 15 juni 2017, waren wij als kennispartner aanwezig op de innovatieve maakindustrie beurs Techconn. Techconn is de vakbeurs voor techniek, waar innovatieve ondernemers en opdrachtgevers uit de maakindustrie elkaar ontmoeten en verder helpen. In aanloop naar Techconn hebben wij in een blog “High tech machinepark maar roestig marketing en sales apparaat” onze visie gedeeld over de marketing & sales in de maakindustrie. Deze blog is in verschillende maakindustrie vakbladen opgenomen, namelijk: Metaalnieuws, Link Magazine en Process Control.

Lees meer

May 31, 2017 - Comments Off on Maakindustrie: Hightech machinepark maar roestig marketing & sales apparaat?

Maakindustrie: Hightech machinepark maar roestig marketing & sales apparaat?

Maakindustrie laat met nieuwe machinecapaciteit en innovaties marktpotentieel liggen

Lean manufacturing en smart industry worden steeds meer de nieuwe standaarden in de maakindustrie. Hiervoor wordt volop geïnvesteerd in nieuwe machines en innovaties. Deze machines bieden extra capaciteit en nieuwe afzetmogelijkheden om de omzet te verhogen. Bij de aanschaf wordt echter vaak niet nagedacht over hoe deze nieuwe productiecapaciteit aan de man moet worden gebracht. Een praktisch en doelgericht aanvalsplan voor sales en marketing ontbreekt.

Lees meer

April 12, 2017 - Comments Off on Welke mindset en aanpak is nodig om commercieel succesvol te zijn?

Welke mindset en aanpak is nodig om commercieel succesvol te zijn?

Gebaande commerciële paden uit het verleden bieden geen garantie voor nieuw commercieel succes.

Het eerste kwartaal van 2017 zit er weer op. Het meetmoment van de gerealiseerde en openstaande omzet komt er weer aan. Het opgestelde commercieel plan 2017 met doelstellingen en targets is hier de meetlat voor. Vaak een statisch en intern gedreven document gebaseerd op ervaringen, de gebaande paden en successen uit het verleden.

Lees meer