March 23, 2018 - Comments Off on Start-up denken voor ondernemers

Start-up denken voor ondernemers

Afgelopen donderdag 22 maart hebben wij een event “Start-up denken voor ondernemers” bezocht van BNR Businessclub. BNR Businessclub is een initiatief van BNR Radio en MKB-Nederland. Vragen die aan bod kwamen waren o.a. hoe denken start-ups en hoe versnellen zij hun groei? En wat kunnen bestaande ondernemers leren van deze start-ups? Op het event waren sprekers aanwezig die hun ervaringen en verhalen deelden.

Een aantal belangrijke lessen die wij opgedaan hebben die middag worden hieronder toegelicht.

Dynamisch en schaalbaar

Zorg dat je bedrijf schaalbaar en dynamisch is. Dit betekent niet dat je product of dienst schaalbaar moet zijn, maar dat de achterkant van je bedrijf  op voorgenomen groei is ingericht. Dit heeft te maken met een andere belangrijke les, namelijk het groots denken en durven bluffen over je bedrijf en marktpositie die je wilt innemen. Wanneer je bluft moet je ervoor zorgen dat je bedrijf er aan de achterkant klaar voor is.

Dynamisch betekent dat je flexibel omgaat met je businessmodel en je deze aanpast op nieuw verkregen marktinzichten. Juist met het vernieuwen van het businessmodel word je onderscheidend van je concurrentie, creëer je unieke waarde en zorg voor je optimale aansluiting met de markt.

Start-ups vs. MKB-bedrijven

Wat is dan een start-up volgens de sprekers? Een unanieme definitie voor een start-up is er niet. De volgende definities van een start-up werden gegeven: ‘Als je je revenue over 3 kwartalen niet goed kunt voorspellen, dan ben je nog een start-up’ en ‘een tijdelijke organisatie die zoekt naar een succesvol businessmodel’.

De vraag wat start-ups anders doen dan corporates of MKB-bedrijven is uitgebreid besproken. Het belangrijkste verschil is de snelheid waar start-ups over beschikken. Dus niet werken met lange plannen, maar de gewoon doen mentaliteit is belangrijk. Leer snel van je markt en van je klanten. ‘Denk groot, maar neem kleine stapjes’. Heel veel dingen proberen, maar bij geen succes ook weer snel weggooien.

Agile ondernemen en risico’s durven nemen, vooral op het gebied van je werknemers zijn belangrijke lessen volgens spreker Boris Veldhuizen van Zanten. Zorg ervoor dat je werknemers risico’s en eigen verantwoordelijkheid durven te nemen. Dit doe je als ondernemer door een cultuur te creëren waarin fouten maken niet erg is.

Hybride organisatiemodel

Zorg dat je organisatie slim inricht met een belangrijk deel gefocust op de bestaande business. En dat er een flexibele schil aanwezig is waar het mogelijk is om te experimenteren en snel te leren als een start-up. Waar geen belemmering is van de daily business, en waar ruimte is om te falen.

Take away:

Durf je ambitie uit te spreken en groots te delen, los van of het realiseerbaar is of niet. Kijk een paar maanden vooruit en richt je organisatie aan de achterkant hierop groter in. Schrijf geen lange plannen maar kijk naar wat werkt en wat niet. 

De start-up lessen in de praktijk brengen om slimmer te zijn dan de concurrentie? Neem dan contact met ons op.

*Foto door Sander Nieuwenhuys

September 29, 2017 - Comments Off on Workshop klantinterviews in de praktijk door Wordlenig op het Saxion

Workshop klantinterviews in de praktijk door Wordlenig op het Saxion

Om de Wordlenig wijze van klantinterviews te ontdekken moet je hier klikken!

 

Om ondernemerschap onder studenten te stimuleren heeft Hogeschool Saxion het Saxion Startup Center gestart. Hierin biedt Saxion een 20 weken durend traject waarin studenten voor hun stage, minor of afstuderen met een eigen bedrijf of met een bedrijfsidee aan de slag kunnen. In dit traject biedt Saxion intensieve coaching en externe begeleiding, dit doen ze door middel van leraren, gastcolleges en workshops. Om de haalbaarheid van hun start-up en idee te testen heeft Wordlenig op maandag 25 September 2017 een workshop klantinterviews gegeven.

Lees meer

September 8, 2017 - Comments Off on Wordlenig als kennispartner aanwezig op TIV Hardenberg!

Wordlenig als kennispartner aanwezig op TIV Hardenberg!

TIV de vakbeurs voor de maakindustrie vindt in Hardenberg plaats op 19, 20 en 21 september. De beurs geeft maakindustrie bedrijven toegang tot een groot publiek, nieuwe kennis en innovaties. Dit resulteert in nieuwe kansrijke contacten en nieuwe inzichten om het verschil te maken.  

Lees meer

July 28, 2017 - Comments Off on Huidige tekort aan heipalen: Praktijkvoorbeeld hoe de bouwsector marktkansen onbenut laat?

Huidige tekort aan heipalen: Praktijkvoorbeeld hoe de bouwsector marktkansen onbenut laat?

De bouwsector trekt weer aan, door de drukke orderportefeuille verdwijnt de trigger om te innoveren en nieuwe marktkansen te benutten weer naar de achtergrond. Dit, terwijl nieuwe trends en technologische ontwikkelingen juist nu uitgelezen kansen bieden. Kansen om nu en in de toekomst uit de prijsconcurrentie te blijven en een onderscheidende marktpositie op te bouwen.

Lees meer

June 20, 2017 - Comments Off on Wordlenig kennispartner voor de maakindustrie op Techconn 2017

Wordlenig kennispartner voor de maakindustrie op Techconn 2017

Afgelopen donderdag, 15 juni 2017, waren wij als kennispartner aanwezig op de innovatieve maakindustrie beurs Techconn. Techconn is de vakbeurs voor techniek, waar innovatieve ondernemers en opdrachtgevers uit de maakindustrie elkaar ontmoeten en verder helpen. In aanloop naar Techconn hebben wij in een blog “High tech machinepark maar roestig marketing en sales apparaat” onze visie gedeeld over de marketing & sales in de maakindustrie. Deze blog is in verschillende maakindustrie vakbladen opgenomen, namelijk: Metaalnieuws, Link Magazine en Process Control.

Lees meer

May 31, 2017 - Comments Off on Maakindustrie: Hightech machinepark maar roestig marketing & sales apparaat?

Maakindustrie: Hightech machinepark maar roestig marketing & sales apparaat?

Maakindustrie laat met nieuwe machinecapaciteit en innovaties marktpotentieel liggen

Lean manufacturing en smart industry worden steeds meer de nieuwe standaarden in de maakindustrie. Hiervoor wordt volop geïnvesteerd in nieuwe machines en innovaties. Deze machines bieden extra capaciteit en nieuwe afzetmogelijkheden om de omzet te verhogen. Bij de aanschaf wordt echter vaak niet nagedacht over hoe deze nieuwe productiecapaciteit aan de man moet worden gebracht. Een praktisch en doelgericht aanvalsplan voor sales en marketing ontbreekt.

Lees meer

April 12, 2017 - Comments Off on Welke mindset en aanpak is nodig om commercieel succesvol te zijn?

Welke mindset en aanpak is nodig om commercieel succesvol te zijn?

Gebaande commerciële paden uit het verleden bieden geen garantie voor nieuw commercieel succes.

Het eerste kwartaal van 2017 zit er weer op. Het meetmoment van de gerealiseerde en openstaande omzet komt er weer aan. Het opgestelde commercieel plan 2017 met doelstellingen en targets is hier de meetlat voor. Vaak een statisch en intern gedreven document gebaseerd op ervaringen, de gebaande paden en successen uit het verleden.

Lees meer

March 27, 2017 - Comments Off on Wordlenig maakt nieuwe generatie ondernemers lenig bij Jr. Startup Challenge van Saxion en Carmel

Wordlenig maakt nieuwe generatie ondernemers lenig bij Jr. Startup Challenge van Saxion en Carmel

Om het ondernemerschap bij jongeren aan te wakkeren organiseren Saxion, Carmelcollege en Gemeente Enschede de tweede editie van de Junior Startup Challenge. Tijdens deze challenge worden middelbare scholieren uitgedaagd om hun ideeën voor een onderneming uit te werken, te verbeteren en verder te brengen. In een viertal workshops leren zij over de aspecten die komen kijken bij het ondernemerschap. Uiteindelijk worden er drie groepen uitgekozen die hun idee mogen pitchen voor de grote finale. De winnaar wint een (ondernemers)reis naar het buitenland. Voor de derde workshop, “De klant” afgelopen vrijdag 24 maart, gaf Wordlenig een eerste introductie en workshop over klantsegmentatie.
 
Lees meer

February 28, 2017 - Comments Off on Kansen in de advocatuur om het verschil te maken!

Kansen in de advocatuur om het verschil te maken!

In kleine en slimme stappen het verschil maken naar een onderscheidende marktpositie en duurzame groei

Voor advocatenkantoren liggen er juist nu volop kansen om in kleine en slimme stappen het verschil te maken. De markt trekt aan en de economische vooruitzichten zijn goed, maar waarom gaat het bij het ene advocatenkantoor beter dan bij het andere? Volgens ons komt dit doordat het ene advocatenkantoor volop bezig is met innovatie en ontwikkeling van het businessmodel, terwijl het andere doorgaat as usual: in het verleden ging het toch goed zo.

Lees meer

January 11, 2017 - Comments Off on Twentse bedrijven moeten leniger met kansen omgaan

Twentse bedrijven moeten leniger met kansen omgaan

ENSCHEDE - Het Twentse bedrijfsleven is vindingrijk en innovatief. Er worden in deze regio veel nieuwe producten en diensten bedacht. Deze worden nog te vaak geen commercieel succes en leveren daardoor weinig op vanuit economisch oogpunt. Terwijl de innovaties met een andere aanpak wel kansrijk kunnen zijn, vinden Egbert Rinsma en Rens Leerkes van Wordlenig. Zij helpen bedrijven leniger met marktkansen om te gaan. In kleine stapjes en met minimale middelen. “Wat er anders is aan onze filosofie? Wij vinden dat je elke marktkans moet benaderen alsof je een nieuw bedrijf start.”

Lees meer