Een filmpje die ik vaker in mijn LinkedIn feed voorbij heb zien komen is er één waar een illustrator Batman tekent in 10 minuten, 1 minuut en 10 seconden. Eronder vaak vakgenoten die enthousiast reageren: ‘Zie je wel! Kwaliteit kost tijd.’ Kortom opdrachtgevers moeten meer tijd afnemen om kwalitatief hoogwaardig creatief werk te krijgen.

MARK CRILLEY'S 10 MINUTE, 1 MINUTE, 10 SECOND CHALLENGE

Hoewel ik het daar voor een deel mee eens ben; het werk wat is gemaakt in 10 minuten is duidelijk veel beter dan dat van 1 minuut of zelfs 10 seconden. Maar welke waarde hebben deze extra details voor de opdrachtgever?

Ik zie het veel. Perfect uitgewerkte marketingcampagnes en identiteiten. Zonder dat ze daarvoor getoetst zijn bij de daadwerkelijke klant waarvoor ze zijn bedoeld.

Sterker nog. Zonder contact met de opdrachtgever. Uit de hoge hoed komt een magisch concept na weken werk. Want het marketingbureau zal het wel weten toch?

We zijn de afgelopen jaren gaan experimenteren met een nieuwe manier van werken. Zoals onze naam Wordlenig al verklapt, heeft het te maken met minimale vormen en lenig- & wendbaar leren van de klant/eindgebruiker.

Deze werkwijze is nog niet perfect, het kan altijd beter. Maar we hebben stappen in de goede richting gezet. We delen ze graag:

1. Open & experimenteel

Voorheen werkten we toe naar pitch. Één kernachtige idee met vooral het eindresultaat centraal. Eigenlijk vergelijkbaar met de 10 minuten afbeelding. Bijgeschaafd en verfijnd.

Dat draaien we nu om. Veel kleine ideeën en schetsen, zoals de 10 seconden versie, om samen te experimenteren, kleinschalig toetsen bij gebruiker om te bepalen wat werkt en wat niet.

2. Snel toewerken naar een 0.1 versie

Aansluitend daarop, wacht niet te lang met delen van het eerste resultaat. Het liefst direct al na een paar uur je eerste schetsen delen. Neem eerst genoegen met een ontwerp vergelijkbaar met de 1 minuut illustratie. Verschillende opties naast elkaar. Genoeg om te testen bij de eindklant in zijn minimaalste vorm en vanuit daar te kiezen voor de onderbouwde vervolgstap.

3. Op (een unieke) locatie samen aan de slag

Soms bij de opdrachtgever. Soms in onze kapel. Samen knopen doorhakken en vaststellen aan de hand van schetsen wat de juiste vervolgstappen zijn. Gefocust op alleen die opdrachtgever en het concept. Om de 2 uur opleveren en afstemmen daarmee keuzes vanuit onderbouwde argumenten.

Wat heeft dat ons gebracht:

  • Het perfectionisme loslaten en accepteren dat het nooit af is
  • Super voldaan gevoel samen met klant, een echte samenwerking
  • Meer en snellere output in kortere tijd. Daarom veel snelheid in besluitvorming
  • Sneller en effectiever aanpassen en daardoor minder waste (Lees: minder bellen & e-mailen)
  • Waardevoller eindresultaat door toetsing bij de opdrachtgever en haar klant

Meer weten of kennis delen over we dit in de praktijk toepassen? We delen graag onze ervaringen en inzichten. Bel Rens op 085-0602755 of mail naar rens@wordlenig.nl

Gepubliceerd door Rens Leerkes