‘Gratis spreekuur advocaat'. ‘Gratis inloopspreekuur’. ‘Gratis advocatenspreekuur’. In de Weekkrant kwam ik maar liefst drie advertenties van advocatenkantoren tegen binnen drie pagina’s.

Waarschijnlijk is er jaren geleden een advocaat opgestaan en begonnen met een gratis spreekuur om klanten te werven. Nu inmiddels velen dat idee hebben overgenomen, is het weinig onderscheidend. Hoe zorg je ervoor dat je wel een onderscheidend verhaal hebt? Hoe kom je tot een advertentie die raakt en klanten snappen waarom ze bij jou moeten zijn?

Dat er de afgelopen jaren veel is veranderd in de advocatuur, blijkt uit het trendrapport advocatuur van de Rabobank: “De hoge uurtarieven die vóór 2010 gerekend werden, worden door steeds minder opdrachtgevers geaccepteerd.” Dus: op zoek naar vernieuwende ideeën om te blijven groeien en bestaansrecht te behouden!

Dat betekent: durven sleutelen aan je business model. Daarvoor het is het zaak de klant te begrijpen: klantgericht leren denken. Wat speelt er in zijn of haar leven? Wat ziet, voelt, hoort en doet je klant? Pas als je dat in kaart hebt, kun je je dienstverlening hier optimaal op laten aansluiten.

Dat klinkt logisch. Toch doen we vaak het tegenovergestelde.

Zo vertelt de advocaat wat zijn/haar expertise is en op welk uurtarief we mogen rekenen. Dit is vanuit eigen perspectief gecommuniceerd. Als potentiële klant wil je graag weten wat de advocaat voor je kan oplossen en waarom je juist bij deze advocaat moet zijn. Daar krijg je nu onvoldoende antwoord op.

Kortom: Je klant goed begrijpen is een voorwaarde voor een goed businessmodel en pakkende communicatie. Wordlenig helpt je hierbij.

Rens is mede-initiatiefnemer en concept designer bij Wordlenig. Met een mix van business development en klantgerichte communicatie helpt Wordlenig bedrijven met het sneller en slimmer vermarkten van producten en diensten.

Benieuwd wat Wordlenig voor jou kan betekenen? Doe mee aan onze workshop! De workshop vindt plaats op basis van waardebepaling achteraf: je bepaalt zelf welke waarde je toekent aan de workshop en de verkregen output.