In kleine en slimme stappen het verschil maken naar een onderscheidende marktpositie en duurzame groei

Voor advocatenkantoren liggen er juist nu volop kansen om in kleine en slimme stappen het verschil te maken. De markt trekt aan en de economische vooruitzichten zijn goed, maar waarom gaat het bij het ene advocatenkantoor beter dan bij het andere? Volgens ons komt dit doordat het ene advocatenkantoor volop bezig is met innovatie en ontwikkeling van het businessmodel, terwijl het andere doorgaat as usual: in het verleden ging het toch goed zo.

Maar waarom zou je innoveren? En waarom juist nu?
Het antwoord hierop is tweeledig.

Digitalisering
Aan de ene kant verandert de omgeving razendsnel. Nieuwe technologische en digitale ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Bovendien is de digitalisering van de advocatuur eind vorig jaar in werking gezet. Dit maakt nieuwe, efficiënte en slimme services en proposities mogelijk, waarmee unieke toegevoegde waarde en hogere klanttevredenheid tegen lagere kosten kan worden geleverd.
Aan de andere kant van het verhaal staat de cliënt. Mede door de digitalisering worden mensen steeds slimmer en kritischer. Het shoppen naar advocaten en juridische vragen op eigen kracht aanpakken zijn hier gevolgen van. Kortom: de cliëntperceptie van de toegevoegde waarde van een advocaat is aan het veranderen. Maar hoe verandert de advocaat hierin mee?

Onderscheidend vermogen
Het merendeel van de bestaande advocatenkantoren hanteert dezelfde aanpak in hun verdienmodel, dienstverleningsaanbod, commerciële (klant) kanalen en klantbeleving. Deze aanpak sluit niet meer aan op de verwachtingen van de veranderende maatschappij: het is tijd om met deze verandering mee te gaan. Wie is mijn doelgroep? Wat verwachten zij precies, en hoe kan ik hier het beste op inspelen?

Er zijn bijvoorbeeld advocatenkantoren die bij cliënten aan de keukentafel komen in plaats van een afspraak te maken op hun eigen kantoor. Hier is duidelijk nagedacht over hoe je de klant kan ontzorgen en een unieke klantbeleving te realiseren.
Maar wat is jouw toegevoegde waarde? Hoe onderscheid jij je van de concurrent in de ogen van de cliënt?

Verander voordat het te laat is
Zitten jullie klanten en markt op een verandering te wachten? Wat gaat je cliënt doen als ze terecht kan bij je concurrent op basis van waardebepaling achteraf in plaats van adviesuren? Of als je dienstverlening voor een fractie online wordt aangeboden met behulp van een chatbot? Welke impact zou dat hebben op jouw praktijk?

Waarschijnlijk is de impact niet positief voor je praktijk. Innoveren en mee ontwikkelen met de markt is daarom niet alleen interessant om de marktpositie te verbeteren, maar voor veel kantoren ook noodzakelijk om in de markt te overleven.

Hoe pak je dit aan
Hiervoor kunnen veel scenario’s en dure businessplannen worden geschreven, maar het beste credo hierin is gewoon doen. Kleinschalig beginnen met het testen van nieuwe mogelijkheden, om daarna snel op te schalen en kansen te benutten. Deze manier van ontwikkelen brengt weinig risico met zich mee en kan tegelijkertijd zorgen voor een grote impact en een optimaal businessmodel.

Maar waar nu te beginnen zonder dat dit de bestaande bedrijfsvoering en marktpositie ontregelt? Maak kennis met Wordlenig en neem contact met ons op. Dan kunnen we vrijblijvend bekijken wat wij hierin voor jou kunnen betekenen.