Hoe voer je succesvol een klantonderzoek uit?

Succesvolle klantonderzoeken.

Wanneer zet je klantonderzoeken in en hoe haal je hier het meeste uit? Hoe bouw je een interview op en hoe haal je de juiste feedback op? Het in kaart brengen van de klant haar belevingswereld en behoeften vraagt een open en objectieve benadering. Maar hoe doe je dit precies en welke stappen zijn hieraan verbonden?

Welke inzichten krijg je mee:

  • Voordelen van klantinterviews ten opzichte van andere klantonderzoeken
  • Hoe krijg je de representatieve informatie boven tafel
  • Belangrijkste tips & trucs voor een succesvol klantonderzoek

Waarom kwalitatieve klantinterviews?

Kwalitatieve klantinterviews stellen je in een kort tijdsbestek in staat om vast te stellen of een gemeenschappelijke groep klanten overeenkomstige behoeften heeft. Dit is namelijk de belangrijkste in te winnen informatie bij een eerste nulmeting. Bij de eerste interviews moet je de potentiële klant veel ruimte voor inbreng geven en zoveel mogelijk doorvragen. Andere onderzoeksmethoden, zoals enquêtes of polls, geven geen ruimte om meer het waarom boven tafel te krijgen en in te spelen op non verbaal gedrag zoals een gesloten lichaamshouding.

Hoe richt je zo’n klantonderzoek in?

Belangrijk bij het opstellen van de interviewvragen is om de klant vanuit praktijksituaties te bevragen. In het begin van het gesprek is het zaak dat je eerst de wereld en perceptie van de klant scherp in beeld krijgt. Wat zijn zijn of haar belangrijkste drijfveren, in welk sociaal netwerk is die actief & hoe maakt die zijn keuzes en afwegingen. De essentie ligt er namelijk op om er achter te komen wat de klant bezighoudt, wat voor hem of haar belangrijk is en vanuit daar aan te haken op de context van het product of de organisatie.

Hoe verkrijg je de juiste informatie uit het klantonderzoek?

Om representatieve uitkomsten te waarborgen stelt je eerst de minimale grootte vast van de te onderzoeken doelgroep. Vervolgens ga je het veld in en je doelgroep interviewen. Belangrijk is dat je de geïnterviewden vervolgens actief op de hoogte houdt en informeert over de uitkomsten van je klantonderzoek. Zo laat je zien dat hun bijdrage waardevol was en versterk je hun binding met jouw product en/of organisatie. Nadat de interviews zijn uitgevoerd, moeten de uitkomsten gebundeld, geanalyseerd en verwerkt worden naar praktische conclusies en aanbevelingen.

De Wordlenig aanpak

Doordat wij direct de eerste aannames toetsen onder potentiële klanten in de markt, halen wij snel representatieve feedback op. Dit doen wij slim en doeltreffend door marktonderzoek en acquisitie te combineren. Met deze aanpak halen wij in kort tijdsbestek inzichten op waarmee je succesvol wordt in de markt en genereren wij kansrijke leads. Onder de vlag van uw organisatie voeren wij het onderzoek en acquisitie uit, leggen wij de contacten en gaan wij samen met uw medewerkers naar potentiële klanten.

“Wordlenig kruipt in de wereld en huid van de potentiële klant.”

Wordlenig kruipt in de wereld en huid van de potentiële klant. Daardoor sluit de marktbenadering goed aan op de klantuitdagingen en verkrijgt zij snel inzicht in markthaalbaarheid.

Herman Assink
IDgis

Aan de slag? Of wilt uw organisatie deze aanpak zelf eigen maken?

Of bel Egbert.

Weet alles over innovatie.
085 0602 755

Volg ons op social media!