Wanneer heb je de markt goed gevalideerd?

Het belang van een goede marktvalidatie

Om er achter te komen of jouw innovatieve idee in de markt potentie heeft, is een marktvalidatie van groot belang. Hoe voer je zo’n marktvalidatie in de praktijk succesvol uit? Wat zijn de belangrijkste uitgangspunten hoe je een validatie experiment het beste op kan zetten? En welke verschillende vormen van validatie experimenten zijn er?

Welke inzichten krijg je mee:

  • Welke informatie je boven tafel moet krijgen
  • Hoe je het beste je aannames kan formuleren
  • Wat een experiment voor jou kan betekenen

Niet gokken, maar testen

Om een goede marktvalidatie uit te voeren, moet je de traditionele kijk op het vermarkten van een nieuw product of dienst laten varen. De lean startup methode geeft al een goede inkijk hoe dat anders kan. Door constante aanvoer van minimale concepten, blijft jouw idee zich ontwikkelen. Aan de hand van de feedback die je in het proces ophaalt bij je potentiële klant, kan je jouw concept blijven verbeteren. Maar hoe bepaal je of je überhaupt de juiste doelgroep hebt gekozen of dat er genoeg vraag is naar jouw idee?

Aannames uit je marktvalidatie controleren

Belangrijk bij het uitvoeren van een marktvalidatie is dat je goede aannames formuleert. Met deze aannames wil je immers je nieuwe product of dienst in de markt gaan valideren. Bij het formuleren van je aanname is het belangrijk dat je scherp hebt wie je doelgroep is. Dit kan je vaststellen met een kwalitatief klantonderzoek of klantinterview. Hierna belicht je de toegevoegde waarde die jouw product of dienst vervult voor jouw doelgroep en bepaal je een meetbaar doel. Je bent dan bijvoorbeeld tevreden als 5 van de 10 benaderde klanten zich aanmelden voor een eerste versie.

Je markt valideren door feedback op te halen

Wanneer je goed weet welke oplossing jouw idee sterk maakt voor jouw klant, begin je met het uitwerken van een experiment van jouw idee. Er bestaan heel veel soorten experimenten, zoals bijvoorbeeld een landingpage, een Linkedin campagne of een product video. Het doel van je experiment is om een product of dienst te produceren waarmee je aannames goed kunnen worden getest. Door gericht feedback te vergaren van jouw potentiële klant scherp je jouw concept steeds aan, om zo tot een product of dienst te komen die aansluiten op actieve klantbehoeften.

Hoe Wordlenig je helpt de markt te valideren

De werkwijze van Wordlenig helpt je sneller je aannames over jouw product en dienst in de markt te valideren voor een succesvolle marktintroductie. Door eerst goed jouw doelgroep en zijn behoeftes onderbouwd in beeld te krijgen, kom je er snel achter waar nog kansen liggen. Wordlenig zet deze inzichten om naar markt experimenten, voert deze uit en verhoogt je slagingskans. Door in een rap tempo mee te schakelen in de markt, blijf je je concurrentie voor, en creëer je unieke waarde voor de bestaande en nieuwe klant.

“Marktonderzoek en acquisitie voor onze nieuwe concepten heeft ons uiteindelijk veel werk opgeleverd; Wordlenig pakt dat gaaf aan”

Jan van den Berg
Hemink groep

Aan de slag? Of wil je als organisatie deze aanpak zelf eigen maken?

Of bel Egbert.

Weet alles over innovatie.
085 0602 755

Volg ons op social media!