Zaterdag had ik pech met mijn fiets. Ik wou mijn fiets snel laten maken. Maar waar? Ik had geen zin om 20 minuten te lopen met fiets met lekke band. Om daarna een uur te moeten wachten. Zonde van mijn zaterdag! Wat nu?

Mobiele Fietsenmaker Tom had ik eerder in de stad zien rijden. Zijn bus valt direct op. Ook had ik een advertentie van Tom voorbij zien komen op Facebook. Ik belde hem op zaterdagmiddag of hij diezelfde middag langs kon komen om mijn fiets te repareren aan huis. Eigenlijk werkte hij niet op zaterdag, maar hij was graag flexibel. Op zaterdagmiddag om half 6 stond een net geklede, vriendelijke Tom voor de deur. Even later stond mijn fiets in zijn geavanceerde bedrijfsbus.

De bedrijfsbus van Mobiele Fietsenmaker Tom is volledig ingericht als mobiele werkplaats met alle technische snufjes, inclusief een modulair voorraadmagazijn. Na een half uur was mijn fiets gemaakt en kon ik de reparatie met mobiele pin betalen. Direct na betaling ontving ik een factuur met specificatie in de mail. Ik was blij verrast met deze snelle, mobiele en zeer klantgerichte service. Het deed mij direct denken aan de Coolblue aanpak die alles het in teken zetten voor een glimlach van de klant. Dit was ik niet van een fietsenmaker gewend. Voor deze mobiele fietsservice betaal je natuurlijk voorrijkosten die je normaal gesproken niet hebt. Maar ik word graag ontzorgd en ben bereid daar wat extra voor te betalen.

Ontzettend gaaf hoe Tom Mobiele Fietsenmaker in een traditionele sector besluit het anders aan te pakken. Hij focust op de moderne klant en gooit het bestaande locatie- en servicemodel van de fietsenmaker op de kop. In Twente is hij nu nog de enige fietsenmaker met deze nieuwe aanpak en servicestandaard.

Hoe de fietsenmarkt landelijk en regionaal onder druk staat bleek onlangs in Haaksbergen. Daar hebben twee fietsenwinkels bij de gemeente Haaksbergen bezwaar gemaakt nadat een derde partij in Haaksbergen, een caravanhandel, ook e-bikes gaat verkopen. Argumenten hiervoor? Het was niet in het bestemmingsplan opgenomen en de markt zou voor 3 partijen te klein zijn.

Waarom zouden ze hier bezwaar tegen maken? Een caravanhandel kan toch niet dezelfde service, advies en nazorg bieden als een gerenommeerde fietsenzaak? Kunnen ze zich niet onderscheiden met mobiel onderhoud en nazorg aan huis? Of zijn er andere manieren om die toegevoegde waarde te leveren? Maar hoe kom je er achter waar je klanten écht op zitten te wachten?

De fietsenbranche staat net als andere branches onder druk door o.a. de groei van webwinkels die de fietsen spotgoedkoop aanbieden. Hoe zorg dat je daarin nog bestaansrecht hebt? Op welke type klanten en behoeften moet je focussen? Hoe identificeer je de kansen en ga je met jouw organisatie hierin meebewegen?

Zit jij ook met die vragen? Doe mee aan onze workshop! Samen gaan we op zoek naar de antwoorden en zorgen wij voor een concrete aanpak waarmee je op korte termijn het verschil gaat maken.

Egbert is mede-initiatiefnemer en business developer bij Wordlenig. Met een mix van business development en klantgerichte communicatie helpt Wordlenig bedrijven met het verhogen van hun klantwaarde door het vernieuwen van hun dienstverlening.