Om het ondernemerschap bij jongeren aan te wakkeren organiseren Saxion, Carmelcollege en Gemeente Enschede de tweede editie van de Junior Startup Challenge. Tijdens deze challenge worden middelbare scholieren uitgedaagd om hun ideeën voor een onderneming uit te werken, te verbeteren en verder te brengen. In een viertal workshops leren zij over de aspecten die komen kijken bij het ondernemerschap. Uiteindelijk worden er drie groepen uitgekozen die hun idee mogen pitchen voor de grote finale. De winnaar wint een (ondernemers)reis naar het buitenland. Voor de derde workshop, “De klant” afgelopen vrijdag 24 maart, gaf Wordlenig een eerste introductie en workshop over klantsegmentatie.
&nbsp

Een kennismaking met klantsegmentatie

Tijdens de workshop hebben de leerlingen geleerd wat klantsegmentatie is, waarom dit belangrijk is om je idee te laten slagen en hoe je in kleine praktische stappen een eigen klantprofiel kan ontwikkelen. Met praktijkvoorbeelden van o.a. Zalando, V&D, Knab en Blokker hebben wij leerlingen kennis laten maken met succesvolle en minder succesvolle doelgroep keuzes. Vervolgens hebben we ze bewust gemaakt dat oude stijl klantsegmentatie op basis van leeftijd, gezin en hobby’s in deze tijd niet meer werkt. Het in het hoofd kruipen van de klant en zijn wereld, denkpatronen en uitdagingen vaststellen, om ze vervolgens te toetsen, zijn de basis voor succes!

In het hoofd van de klant kruipen

Alle 13 de groepen gingen aan de slag. Er werden personas gemaakt om de klant een eigen gezicht te geven en focus aan te brengen wie de meest kansrijke doelgroep is. Vervolgens kropen de leerlingen in de huid van hun klantpersona om vast te stellen waar ze nu tegenaan lopen. Belangrijke vragen hierbij waren: hoe oriënteren ze zich? In welk netwerk begeven zij zich? En wat is voor hen belangrijk? Nadat door elke groep de antwoorden hierop waren gevonden, hebben de groepen hun eigen idee voor de zaal gepresenteerd. Gaaf om te zien dat de ideeën nu werden gepitcht met de klantpersona en uitdagingen als startpunt! De ideeën hadden een extra boost gekregen en het enthousiasme straalde van de leerlingen af. De eerste stappen naar het starten van een eigen onderneming zijn gezet.

Aannames toetsen in de praktijk

Wordlenig heeft de leerlingen als belangrijkste les meegegeven om snel de praktijk in te gaan, aannames te testen en met de feedback hun idee te blijven verbeteren. We hebben mooie, inspirerende ideeën langs zien komen. Wordlenig wenst de deelnemers veel succes tijden de laatste workshop, de presentaties voor de jury en natuurlijk hopen wij dat de ondernemingen een groot succes worden!

-
Meer rendement uit je commerciële activiteiten halen door een scherpe en doelgerichte focus op jouw klant? Mail of bel Egbert op 0623235323.