Innovatieve zorgorganisatie
De Posten is een innovatieve Twentse zorgorganisatie die mensen met een zorgvraag ondersteunt op het gebied van zorg, wonen en welzijn. Samen met hun cliënten streven zij naar een goede kwaliteit van leven. De zorginstellingen staan voor grote uitdagingen. De zorg is volop in beweging. De Posten is voortdurend op zoek naar nieuwe kansen en mogelijkheden om zo de vragen en wensen van haar klanten tegemoet te komen.
DE VRAAG
Hoe genereren wij in twee dagen kansrijke innovatieve oplossingen van buiten de organisatie?
De wens van de Posten was om nieuwe inzichten en innovaties van buiten de organisatie op te halen. Dit door gebruik te maken van het aanwezige Twentse zorg ecosysteem van onderwijsinstellingen, innovatie- en veranderspecialisten. Wordlenig heeft hiervoor met samenwerkingspartner Xpertisezorg de krachten gebundeld en De ZorgImpactChallenge georganiseerd. Voor deze challenge zijn talentvolle en gepassioneerde studenten van binnen & buiten de zorg bij Saxion met Universiteit Twente geworven en aangehaakt. Deze nieuwe generatie moet het verschil gaan maken en de handschoen oppakken met omvangrijke zorg uitdagingen die er nu liggen.
AANPAK
In kleine stappen zo snel mogelijk testen & optimaliseren binnen de potentiële markt.
Met minimale vormen van concept zo snel mogelijk toetsen en optimaliseren in de zorgpraktijk bij de Posten, ofwel: “Startup denken en doen in de zorg”. Met die aanpak is de ZorgImpactChallenge op dinsdag 22 mei en woensdag 23 mei 2018 uitgevoerd.
Twee studententeams gingen onder begeleiding van Wordlenig en Xpertisezorg aan de slag met vraagstukken over dementie en mantelzorg. In vier stappen en binnen twee dagen naar kansrijke concepten. In verschillende snelkookpansessies context op alle niveaus in kaart brengen en daarna open brainstormen over alle oplossingsrichtingen. Daarna met cliënten, zorgverleners en managers in gesprek om de belangrijkste aannames uit analyse & oplossingen te toetsen. Vervolgens doorvertalen naar een concreet concept, pitch en business case met afsluitende presentatie aan de stakeholders van De Posten.
RESULTAAT
Welke resultaten zijn behaald?
- Haalbare concepten die kleinschalig kunnen worden gestart & getest
- Enthousiasme en actieve verbinding tussen zorgprofessionals en studenten
- Nieuwe inzichten waarmee De Posten direct aan de slag kan
- Impactvolle concepten binnen preventie & social netwerk, die het primaire zorgproces aantoonbaar verbeteren
“Verrast en enthousiast om te zien wat studenten in twee dagen aan innovatieve en kansrijke ideeën hebben gegenereerd die aansluiten op de zorgpraktijk”
Gaaf om te zien hoe in twee dagen door creatieve snelkookpan sessies & onderzoek in de zorgpraktijk nieuwe kansrijke concepten tot stand kwamen.
Carli van Voorst
De Posten
Ook slim ideeën genereren van buiten de organisatie?

Wat levert dat op?
- Directe matching met talenten van de toekomst
- Inzichten en concepten buiten bestaande zorgkaders
- Slim kennis benutten & activeren buiten bestaande organisatie
- Organisatie positief prikkelen met andere inzichten