Vooruitstrevend in productinnovatie.
Al meer dan 30 jaar creëert Indes relevante innovatieve mobiliteitsproducten om gezond werken te bevorderen. Zij beheersen kennis van conceptontwikkeling, product design tot en met productie. Indes zet in op nieuwe technologieën en creëert producten om zijn marktpositie en impact te vergroten. Voor hun nieuwste innovatie “de ergometer” was al een werkend prototype ontwikkeld. De ergometer sluit goed aan bij de huidige IOT-ontwikkelingen en verschuivingen van businessmodellen van product naar service.
DE VRAAG
Hoe maken wij van een werkend prototype een commercieel succes?
Om een koers te bepalen richting marktintroductie, moeten eerst een aantal zaken worden gevalideerd. Lost de ergometer een significant probleem op? Wie is de probleemeigenaar en welke zorginstellingen zijn hier actief naar op zoek? Op welke manier moet deze markt worden aangejaagd? Wat is hiervoor nodig en hoe kan dit worden verkregen?
AANPAK
Product naar service
Om de markthaalbaarheid van de ergometer aan te tonen, is een andere manier van innoveren vereist. De ergometer is benaderd als start van een nieuw bedrijf ofwel een MKB Startup. De ergometer werd hiermee buiten de bestaande Indes organisatie geplaatst om snel en wendbaar experimenten in de markt te doen. In een flexibel projectteam met een young professional, business developer, concept designer zijn diverse validaties uitgevoerd.
Binnen drie maanden is een bewezen dienst concept ontwikkeld inclusief strategie, businessmodel, processen en bouwstenen. Daarmee is een stip aan de horizon gezet waarmee de volledige potentie van de ergometer is aangetoond. Dit is vervolgens weer teruggebracht naar praktische eerste stappen voor marktintroductie. Stappen waarmee de huidige organisatie mee uit de voeten kan.
Benieuwd naar het verhaal vanuit de afstudeerder? Bekijk hier de projectcase!
RESULTAAT
Welke resultaten zijn behaald?
- Gevalideerde afzetmarkt en marktbehoefte
- Aangetoonde markthaalbaarheid
- Geverifieerd verdienmodel en strategie
- Toekomststrategie voor servicemodel
met gereduceerde eerste stappen richting marktuitrol
“Door onze innovatie van buiten naar binnen te brengen, zijn marktbehoeften vertaald naar een passend serviceconcept en verdienmodel.”
Wordlenig heeft een doeltreffende manier van denken en doen om innovatie te versnellen.
Henk Janssen
Founder & directeur Indes
Ook je innovatie versnellen?

Wat levert dat op?
- Kickstart voor succesvolle productlancering
- Idee vertaald naar concrete bouwstenen voor product en communicatie
- Reduceren time to market en innovatie faalkosten
- Kansrijke leads voor vervolg pilot