Innovatie platform bouw
De bouw is economisch een belangrijke sector in het Oosten. Door veranderingen in klimaat, maatschappij en technologie, staat deze sector onder druk om te blijven vernieuwen. Stichting Pioneering stimuleert vernieuwend ondernemerschap in de bouw door innovatie in proces, product, technologie en door markt te creëren. Pioneering verbindt actief partijen, creëert samenwerkingen en ecosystemen om innovaties te versnellen.
DE VRAAG
Hoe kunnen wij in één middag ideeën omzetten naar concepten om het te toetsen in de markt?
Het gezamenlijk doel van Pioneering en Wordlenig is om de slagingskans van bouwinnovaties te verhogen. Nieuwe concepten en innovaties in de bouw commercieel succesvol maken vereist snelheid. Die snelheid is noodzakelijk in besluitvorming, ontwikkeling en marktintroductie. Sneller innovaties toetsen beperkt risico’s en faalkosten en verkort de introductietijd. Groot denken door in kleine stappen te beginnen verhoogt daarbij de slagingskans. Creëer minimale vormen van communicatie, marketing en product om zo snel mogelijk te leren van de markt en potentiële klanten.
AANPAK
Groot denken maar klein beginnen
In de innovatie wasstraat hielp Wordlenig bouwbedrijven om in één dag hun innovatie in de markt te versnellen. Tijdens de innovatie wasstraat passeerden zowel nieuwe als bestaande innovaties de revu en kregen een frisse versnelling. De werkwijze van de innovatie wasstraat verliep als volgt: Aan de start van de bijeenkomst werden de deelnemende bedrijven kort bevraagd. Aan het eind van de middag kregen zij een visuele pitch en een frisse acquisitie aanpak aangereikt om de markt in te gaan. Één van de deelnemende bedrijven was Aveco de Bondt.
RESULTAAT
Welke resultaten zijn behaald?
- Hoe snel en slim te innoveren met eigen idee
- Praktische aanpak om snel feedback op te halen uit de markt
- Bestaande bouwbedrijven laten denken en doen als start up
- Hoe risicovolle aannames vast te stellen en toetsen
“Niet wachten maar klein gaan testen”
Innovatie wasstraat heeft inzicht gegeven hoe ik het idee klein moet gaan testen en niet moet gaan wachten totdat het product is ontwikkeld. Wordlenig scherpte het idee aan en gaf praktische oplossingsrichtingen om snel feedback op te halen uit de markt.
Marc van Baal
Aveco de Bondt
Ook slim ideeën genereren van buiten de organisatie?

Wat levert dat op?
- Marktaanvalsplan om aannames te toetsen
- Visuele pitch om gericht feedback op te halen
- Voorstel eerste minimale vorm van product
- Een minimaal merk passend bij concept