Onderscheidende markt positionering

Hoe bepaal je jouw aangescherpte positionering?

Hoe kom je in een kort tijdsbestek tot een positionering die jouw doelgroep raakt en onderscheidende positie creëert in de markt? Hoe pak je dat in praktische stappen aan en krijg je jouw organisatie mee? Hoe zorg je dat je aansluit op de beleving en voorkeuren van de klant?

Welke inzichten krijg je mee:

  • Hoe je jouw doelgroep bereikt
  • Welke aangescherpte positionering bij jouw organisatie past
  • Welke identiteit aansluit op jouw positionering

De basis voor succesvol positioneren in de markt

De basis van een succesvolle positionering ligt in het testen en toetsen van jouw unieke toegevoegde waarde onder de potentiële klanten. Cruciaal in dit proces is om de uitdagingen, belevingswereld en perceptie van jouw doelgroep scherp in kaart te brengen. Deze elementen bepalen het succes om jouw organisatie en toegevoegde waarde overtuigend en tastbaar neer te zetten.

Belangrijke aspecten bij de bepaling van jouw positionering

Een belangrijk aspect van je positionering ligt in het DNA van jouw organisatie. Waar staat je organisatie voor? Wat is de gemeenschappelijke drijfveer om klanten te bedienen? Wanneer je dit scherpt hebt, is het zaak de belevingswereld van de potentiële klant scherp te krijgen. Via klantinterviews en kleine experimenten brengen wij de wereld, beleving en uitdagingen van jouw doelgroep onderbouwd in kaart. Deze inzichten zet je om in een eerste minimale communicatie uiting bijvoorbeeld verkooppresentatie of offerte om hiervan het effect en de impact op jouw doelgroep te meten.

De grootste uitdagingen

Je moet in staat zijn vanuit de markt en klantperspectief je organisatie of product te overzien. Van belang is om je unieke positie te bepalen en dat in een pakkende identiteit vorm te geven. In het bepalen van je marktpositie sluipen snel veel veronderstellingen en aannames. De doelgroep blijkt in de praktijk anders te denken dan naar voren is gekomen uit brainstormsessies. En zij vergelijken jouw organisatie vaak onbewust met andere marktpartijen dan je vooraf had gedacht. Hoe tackel je deze aannames en creëer je een aangescherpte positionering die raakt?

Resultaat en werkwijze Wordlenig

Wordlenig heeft een eigen beproefde postioneringsaanpak. Wordlenig ontwikkelt in kleine en slimme stappen de positionering waarmee jij de markt in beweging zet. Belangrijk is dat wij het DNA van jouw bedrijf als startpunt nemen bij het ontwikkelen van een doeltreffende positionering. Door snel en doelgericht te testen en te leren onder potentiële klanten, verhogen wij aantoonbaar de impact van jouw organisatie in de markt.

“Door de praktische sprints van Wordlenig zijn we samen gekomen tot een doordacht & gedragen positionering.”

Gemma Boon
Museum No Hero

Ook een aangescherpte positionering?

Of bel Egbert.

Weet alles over innovatie.
085 0602 755

Volg ons op social media!