Maakindustrie ondernemers worden dagelijks overladen met termen als Smart Industry en Lean Manufacturing. De wensen van eindklanten en markten veranderen door de technologische ontwikkelingen en dit gaat met steeds grotere snelheid. Dit betekent voor ondernemers niet alleen dat ze hun interne organisatie slim en lean moeten richten, maar wat betekent dat nu voor de huidige commerciële aanpak en business? En hoe snel en doelgericht moeten maakindustrie ondernemingen zijn om in te spelen op nieuwe marktkansen? En hoe doe je dat in kleine stappen zodat dat beslag legt op de operationele bedrijfsvoering en bestaande marktreputatie?

Met deze thema’s en vraagstellingen zijn wij tijdens de kennissessie 22 november bij Festipi in Hengelo samen met een groep Twentse maakindustrie ondernemers aan de slag gaan. Hiervoor hebben wij inspirerende praktijkvoorbeelden van Twentse ondernemers uit andere sectoren als basis en voedingsbodem gebruikt. Festipi is zo’n inspirerend Twents bedrijf: Zij ontwikkelt, produceert en vermarkt festivaltenten. Mede-eigenaar Maarten Dik nam de deelnemers mee hoe hij zijn businessmodel en commerciële aanpak in 2 jaren meerdere malen heeft moeten aanpassen om bestaansrecht op te bouwen. Hun eindklant, de moderne festivalbezoeker, bleek anders te reageren op hun product dan zij vooraf hadden uitgedacht in hun plan. Door in kleine stapjes hun product en verdienmodel te testen en doelgericht te toetsen zijn zij nu marktleider geworden in het aanbieden van comfortabele/luxe festivaltenten voor festivals in Europa. In plaats van de tenten te verkopen aan de festivalbezoekers worden er nu in samenwerking met Festivals op speciale terreinen de Festipi tenten verhuurd. Daarbij is niet alleen het product belangrijk, maar de totale klantreis.

Met dit als praktijkvoorbeeld in het achterhoofd, zijn de maakindustrie ondernemers in koppels aan de slag gegaan met hun huidige grootste marktuitdaging(en). Hierin hebben wij hen uitgedaagd en geprikkeld om hun marktuitdagingen anders te benaderen, dit door iedere uitdaging te zien als de start van een nieuw bedrijf. Dit betekent het bestaande aanbod en processen aan de achterkant loslaten en volledig focussen op de marktkansen en de ideale eindklant. De volgende vragen kwamen hierbij naar voren. Hoe kom ik met zo’n min mogelijk middelen aan de juiste klanten waar ik de grootste toegevoegde waarde kan leveren? Hoe krijg ik uitsluitsel of de markt klaar is voor mijn nieuwe servicemodel?

Om bovenstaande vragen goed te kunnen beantwoorden hebben wij samen met de deelnemers eerst ingezoemd op hun ideale profiel klant. Om vervolgens te kijken hoe je deze huidige klanten actief betrekt in innovatieplannen en en hoe je ze kunt activeren als klantambassadeur.

In 2017 het maximale uit jouw marktkansen halen?
Mail of bel Egbert op 0623235323.