Afgelopen donderdag 22 maart hebben wij een event “Start-up denken voor ondernemers” bezocht van BNR Businessclub. BNR Businessclub is een initiatief van BNR Radio en MKB-Nederland. Vragen die aan bod kwamen waren o.a. hoe denken start-ups en hoe versnellen zij hun groei? En wat kunnen bestaande ondernemers leren van deze start-ups? Op het event waren sprekers aanwezig die hun ervaringen en verhalen deelden.

Een aantal belangrijke lessen die wij opgedaan hebben die middag worden hieronder toegelicht.

Dynamisch en schaalbaar

Zorg dat je bedrijf schaalbaar en dynamisch is. Dit betekent niet dat je product of dienst schaalbaar moet zijn, maar dat de achterkant van je bedrijf  op voorgenomen groei is ingericht. Dit heeft te maken met een andere belangrijke les, namelijk het groots denken en durven bluffen over je bedrijf en marktpositie die je wilt innemen. Wanneer je bluft moet je ervoor zorgen dat je bedrijf er aan de achterkant klaar voor is.

Dynamisch betekent dat je flexibel omgaat met je businessmodel en je deze aanpast op nieuw verkregen marktinzichten. Juist met het vernieuwen van het businessmodel word je onderscheidend van je concurrentie, creëer je unieke waarde en zorg voor je optimale aansluiting met de markt.

Start-ups vs. MKB-bedrijven

Wat is dan een start-up volgens de sprekers? Een unanieme definitie voor een start-up is er niet. De volgende definities van een start-up werden gegeven: ‘Als je je revenue over 3 kwartalen niet goed kunt voorspellen, dan ben je nog een start-up’ en ‘een tijdelijke organisatie die zoekt naar een succesvol businessmodel’.

De vraag wat start-ups anders doen dan corporates of MKB-bedrijven is uitgebreid besproken. Het belangrijkste verschil is de snelheid waar start-ups over beschikken. Dus niet werken met lange plannen, maar de gewoon doen mentaliteit is belangrijk. Leer snel van je markt en van je klanten. ‘Denk groot, maar neem kleine stapjes’. Heel veel dingen proberen, maar bij geen succes ook weer snel weggooien.

Agile ondernemen en risico’s durven nemen, vooral op het gebied van je werknemers zijn belangrijke lessen volgens spreker Boris Veldhuizen van Zanten. Zorg ervoor dat je werknemers risico’s en eigen verantwoordelijkheid durven te nemen. Dit doe je als ondernemer door een cultuur te creëren waarin fouten maken niet erg is.

Hybride organisatiemodel

Zorg dat je organisatie slim inricht met een belangrijk deel gefocust op de bestaande business. En dat er een flexibele schil aanwezig is waar het mogelijk is om te experimenteren en snel te leren als een start-up. Waar geen belemmering is van de daily business, en waar ruimte is om te falen.

Take away:

Durf je ambitie uit te spreken en groots te delen, los van of het realiseerbaar is of niet. Kijk een paar maanden vooruit en richt je organisatie aan de achterkant hierop groter in. Schrijf geen lange plannen maar kijk naar wat werkt en wat niet. 

De start-up lessen in de praktijk brengen om slimmer te zijn dan de concurrentie? Neem dan contact met ons op.

*Foto door Sander Nieuwenhuys