De zorg in Nederland staat voor grote omvangrijke uitdagingen. Hoe creëren wij in korte tijd slimme oplossingen die hierin verandering brengen? En dit zonder lange plannen en met focus op waarde creëren in plaats van denken vanuit het bestaande systeem? Ons inziens moet de nieuwe generatie zorgprofessionals aan zet komen en met een frisse, open en doortastende mindset hiermee aan de slag.

Groot denken, klein beginnen en met minimale vormen van pitch en concept zo snel mogelijk toetsen en praktisch aan de slag in de praktijk: “Ofwel startup denken en doen in de zorg". Met die aanpak en ingrediënten hebben wij dinsdag 22 mei en woensdag 23 mei in samenwerking met Xpertisezorg en zorginstelling de Posten de 2 daagse ZorgImpactChallenge georganiseerd. Daarnaast hebben kennispartners Saxion, &degroot, Stichting NESST en Floodlit Studios een bijdrage geleverd tijdens deze twee dagen.

De kapel in het oude MST afgewisseld met werkbezoeken aan de Posten vormden samen het decor van deze 2 dagen. De kapel was tijdelijk omgetoverd naar een inspirerende en creatieve omgeving waar de deelnemers vrij en open buiten de bestaande paden met de vraagstukken aan de slag gingen. In de twee dagen zijn de volgende stappen doorlopen:

 

 

22 mei - dag 1

De Posten trapte dinsdagochtend af en pitchte haar uitdagingen aan studenten en young professionals van Saxion en Universiteit Twente. Zij kozen daarna zelf de uitdaging waarmee zij aan de slag wilden gaan: mantelzorg en dementie. Bij deze 2 uitdagingen werden 2 teams gevormd, die elkaar eerst door verschillende rollenspelen goed leerden kennen. De teams gingen aan de werktafel aan de slag om de uitdaging en de context hiervan vanuit verschillende perspectieven en niveaus goed te leren begrijpen en tastbaar te maken. De wereld van de persona’s o.a. cliënt, familie, zorgverlener en manager werden in beeld gebracht.

Vanuit deze analyse en inzichten ontstond ‘s middags een energieke brainstorm waaruit frisse creatieve ideeën kwamen. De basisregel bij de brainstorm was dat alle ideeën goed waren, “ja maar” was verboden. Met de frisse ideeën in het achterhoofd gingen de deelnemers in de loop van de middag naar De Posten. Daar gingen zij met cliënten, zorgverleners en managers in gesprek en kregen zij waardevolle input en aanvullingen vanuit de zorgpraktijk.  

23 mei - dag 2

Na het toetsen van haar ideeën in de zorgpraktijk op dinsdagmiddag, maakten de teams woensdagochtend de keuze welke van hun concepten het meest kansrijk was. Ondertussen was bij beide teams een designer aangehaakt om het concept, merk en product te visualiseren en tot leven te brengen. Het concept werd vervolgens in businessmodel en in een eerste opzet voor een pilot project uitgewerkt. Tijdens de middaglunch bij de Posten werd laatste input uit de zorgpraktijk opgehaald om het concept aan te scherpen. Bij terugkomst gingen de teams aan de slag met hun presentatie en pitch. Om 16.00 uur was het zover toen pitchten beide teams vol passie vanuit het perspectief van de cliënt hun concept aan de Posten. Ze waren verrast en enthousiast over de concepten. Het team “ Blikik” met het concept voor de dementie werd gekozen tot de winnaar. Het concept heeft veel potentie, grote sociale impact en een kansrijke business case. Beide teams krijgen nu via de partners van ZorgImpactChallenge de resources om het concept verder te brengen.

Eindresultaat

Het was geweldig om te zien hoe de deelnemers zich vastgebeten hadden in de vraagstukken en er samen maximaal voor gingen. Heel gaaf om te zien wat er allemaal is bereikt in 2 dagen door het bestaande systeem los te laten en te focussen op waardecreatie. Zowel de Posten als de deelnemers waren zeer enthousiast over het eindresultaat. Nu is het aan ons, Xpertisezorg, de Posten en de deelnemers om de concepten verder te brengen.

Meer weten over deze aanpak? Bel Egbert op 0623235323 of mail naar egbert@wordlenig.nl