Jumbo neemt Smulweb over, AH vernieuwt met zijn ‘Startupschap’ en Lidl vraagt klanten om hun recepten in te sturen. Het supermarktlandschap innoveert en verandert in een rap tempo. Hoe krijgen ze meer grip op hun klant? Hoe zorgt hun innovatie aanpak dat ze voorlopen op hun concurrentie? En wat kunnen we daarvan leren?

Zelf je boodschappen scannen of de boodschappen simpelweg thuis laten bezorgen. Een paar jaar terug nog niet vanzelfsprekend, nu wel. De grote supermarktketens maken daarmee niet het verschil, zij moeten innoveren op andere vlakken om de klant te verrassen en onderscheidend te zijn. Zij kijken constant om hun heen naar nieuwe kansen. Neem bijvoorbeeld Jumbo, zij kwamen afgelopen zomer met het nieuws dat ze receptenplatform Smulweb over gingen nemen. Dit riep veel vragen op want waarom doet Jumbo dit eigenlijk?

Jumbo neemt Smulweb over

Jumbo staat sowieso bekend als een vooruitstrevende supermarkt. Het is heel slim van Jumbo om via Smulweb hun markt te verbreden. De database aan recepten vormt interessante content waar Jumbo uitstekend hun marketing, strategie en assortiment op kan aanpassen. De verzameling aan recepten zal worden geïntegreerd binnen het bestaande webplatform en app van Jumbo. Op deze manier krijgen de Jumbo klanten gepersonaliseerde recepten aangeboden waarmee de klantervaring en klantrelatie wordt versterkt. Door aanbiedingen aan te laten sluiten op populaire gerechten verleidt dit klanten tot extra aankopen. “De rijkdom aan recepten en informatie over voeding die we met Smulweb in huis krijgen, vormt een fraaie aanvulling op het bestaande aanbod van Jumbo rondom advies en inspiratie,” aldus CEO Frits van Eerd van Jumbo Supermarkten.

Albert Heijn werkt slim samen met startups

Samenwerken met startups wordt steeds interessanter voor bedrijven. Supermarktketen Albert Heijn zet volop in op samenwerking met startups. Zij kwamen met het ‘Startupschap’ waarbij startende ondernemers laagdrempelig de mogelijkheid krijgen om hun producten een plek in het assortiment te geven. Hiermee kon zowel Albert Heijn als de ondernemer het product op een goede manier testen bij de consument. Voordat er tijd, geld en plek in het schap wordt geïnvesteerd, wordt er dus eerst goed gekeken of het product aanslaat bij de klant. Door dit ‘Startupschap’ houdt Albert Heijn directe aansluiting met innovatieve producten en het effect hiervan op haar klanten. Mooi concept wat weergeeft hoe je slim innovaties van buiten organisaties stimuleert, zonder zelf grote innovatiebudgetten uit te geven.

De stamppotrecepten weken van Lidl

Elk jaar worden de klanten van Lidl uitgedaagd om hun best bewaarde recepten in te sturen. Deze actie brengt Lidl extra zichtbaarheid en zij haalt daarmee vernieuwende recepten op, waarmee zij haar klanten kan verrassen. Recepten en daarbij behorende producten worden direct getest op hun populariteit. Dat pakt Lidl goed aan want hierdoor blijft de supermarkt actief betrokken bij haar doelgroep en creëert zij interessante kwalitatieve content gekoppeld aan haar producten. Vervolgens worden de producten/ideeën pas toegepast als er meer zekerheid is op succes.

Wat leer je hiervan?

Als ondernemer wil je natuurlijk slim innoveren en om het verschil te maken in de markt en naar je klant. Het is vaak een kwestie van anders denken en je laten inspireren door andere sectoren buiten jouw vakgebied. Hoe kun je met digitalisering en online platforms je marktaandeel en impact bij de klant verhogen? Hoe zorg je dat je organisatie continu wordt gestimuleerd en geprikkeld met digitale kansen en technologieën? Hoe haal je slim kennis en ideeën vanuit de markt waaruit nieuwe innovaties ontstaan?  

Een startupschap of receptenwedstrijd zijn voorbeelden van innovaties en ideeën om slim op de markt in te spelen. Dit zonder grote investering en het brengt meteen positieve publiciteit naar buiten dat je actief inzet op nieuwe ontwikkelingen.

Begin je het startupschap als eerste in jouw markt? Waardoor interessante startups zich melden en mooie nieuwe kansen ontstaan. Wil je weten wat voor jouw organisatie/markt het beste werkt om slim je innovatiekracht te verhogen? Neem dan contact met mijn collega Egbert Rinsma op egbert@wordlenig of op mobiel 06-23235323.

 

Gepubliceerd door Amy de Lange