ENSCHEDE - Het Twentse bedrijfsleven is vindingrijk en innovatief. Er worden in deze regio veel nieuwe producten en diensten bedacht. Deze worden nog te vaak geen commercieel succes en leveren daardoor weinig op vanuit economisch oogpunt. Terwijl de innovaties met een andere aanpak wel kansrijk kunnen zijn, vinden Egbert Rinsma en Rens Leerkes van Wordlenig. Zij helpen bedrijven leniger met marktkansen om te gaan. In kleine stapjes en met minimale middelen. “Wat er anders is aan onze filosofie? Wij vinden dat je elke marktkans moet benaderen alsof je een nieuw bedrijf start.”

De oprichters van Wordlenig zien dat bedrijven in Oost-Nederland vaak marktpotentieel laten liggen en kansen missen. Egbert Rinsma legt uit: “De innovaties die worden bedacht zijn vaak technisch heel goed, maar omdat de afstemming met de eindklant ontbreekt, komen ze niet tot bloei. Of bedrijven zijn - begrijpelijkerwijs - terughoudend met het investeren van veel tijd en geld in een nieuw concept, omdat ze onzeker zijn over het commerciële resultaat. Maar het meest zien we dat het dagelijkse proces alle aandacht opslokt en organisaties vastzitten in bestaande structuren en denkpatronen. Nieuwe concepten blijven hierdoor op de plank liggen of worden niet in de praktijk getest. Wij laten ondernemers zien dat je met kleine stapjes en minimale middelen grote commerciële vooruitgang kan boeken.

 

De werkwijze die Wordlenig hanteert komt voort uit de internetwereld. Daar heerst bij veel ondernemingen een cultuur van ‘gewoon doen’. Nieuwe ideeën worden snel online gezet en getest bij een deel van de klanten. Als het idee werkt wordt het geoptimaliseerd en vervolgens opgeschaald. De innovatiesnelheid ligt er daarom hoog. Van die werkwijze kunnen Oost-Nederlandse bedrijven leren. Rinsma: “Elk bedrijf heeft een schat aan potentieel kansrijke ideeën tot de beschikking. Personeel, maar ook klanten, kunnen je die zo aanreiken. In bijvoorbeeld een workshop helpen we die ideeën slim en snel om te zetten in een concrete commerciële aanpak en visuele pitch. Een traject van een 2 dagdelen. Met die pitch kun je direct de markt op. Bij potentiële klanten doe je in één traject zowel marktonderzoek als acquisitie. Zo benut je ten volle het momentum van de marktkans.”

Betaal naar waarde

De kiem voor Wordlenig wordt in 2012 gelegd. Egbert werkt als business developer in een innovatief ICT-bedrijf. Hij ziet dat er kansen blijven liggen door bestaande denkpatronen en processen. Rens zit in diezelfde periode als ontwerper vast in een design-project. Hij maakt in opdracht mooie ontwerpen, maar mist de visie en de fundatie erachter. Samen doen ze mee aan het eerste Startup Weekend in Enschede. Daar ervaren ze zelf wat de mogelijkheden zijn als je een groot plan opbreekt in kleine, behapbare stappen. Binnen twee dagen zetten ze een idee om in een concreet prototype en marktrijpe salespitch. Gewoon door aanvullende expertises bij elkaar te zetten. Dat vormt een eyeopener en inspiratiebron voor de werkwijze die Wordlenig nu toepast bij andere bedrijven.
Wordlenig heeft al verschillende Twentse ondernemers op pad geholpen naar nieuwe commerciële successen. Rens Leerkes: “Dat klopt. Bij onder meer ZGT, Telecats, Indes en Verenigde Maakindustrie Oost hebben wij onze aanpak succesvol in de praktijk toegepast.” Het bedrijf gelooft in haar aanpak en toegevoegde waarde en start daarom elke samenwerking op basis van waardebepaling achteraf. Leerkes: “Wie met ons een traject ingaat betaalt de prijs die het hem waard is. Die uitdaging durven we best aan.