Design Thinking. Ja, het klinkt in eerste instantie als een Buzzword. Maar deze aanpak is zeker geen hype. Voor veel organisaties maakt dit in een korte periode complexe vraagstukken behapbaar. Om die reden groeit ook het gebruik van Design Thinking voor nieuwe producten, diensten en services. Maar wat houdt het in? En nog belangrijker, in welke situaties heeft het toegevoegde waarde?

Design Thinking is een mindset

De wereld verandert ontzettend snel. Om bij te blijven kan een bedrijf niet stug vast blijven houden aan een meer jarenplan. In plaats daarvan moet iedereen binnen het bedrijf wendbaarder gaan denken: denken als een ontwerper.

Een goed voorbeeld van deze mindset legt Mark Kawano uit, voormalig ontwerper bij Apple. Een goed ontworpen product klopt op alle niveaus. Het ziet er niet alleen mooi uit, het werkt fijn en heeft het juiste businessmodel. Het heeft de juiste marketing, tone of voice en het juiste distributiemodel.

Maar hoe denk je dan als een ontwerper? Er zijn verschillende wegen die naar rome leiden. Hieronder onze 3 praktische stappen.

Design Thinking in 3 stappen:

Design Thinking Wordlenig
Design Thinking Wordlenig

Begrijpen

Als eerst wil je erachter komen wie de klant is. Wat zijn de problemen of uitdagingen van de klant? Hoe ziet zijn of haar wereld eruit? Maar ook: Wat zijn de alternatieve oplossingen? Hoe pakken anderen dit probleem aan? De klant begrijpen is fundamenteel in Design Thinking.

Ontwerpen

Wanneer het duidelijk wordt wie de klant is en wat het probleem is, ga je ontwerpen. Hoe ziet een oplossing voor de klant eruit? Zonder grote en dure investeringen bouw je aan deze oplossing. Vervolgens ga je proeftuinen, testen en valideren onder de gebruikers in de markt.

Implementeren

Door het representatief te testen onder de gebruikers is de toegevoegde waarde en de levensvatbaarheid van de oplossing getoetst. Het vervolg is het implementeren van de oplossing. Hierin staat opschalen en investeren in de marketing centraal. Je wilt groeien.

Buiten bestaande structuren snelheid maken

In de praktijk zien we dat organisaties in hun vraagstukken en innovaties beperkt worden door bestaande denkpatronen, bedrijfsstructuren en werkmethodes. Te vaak wordt er gedacht vanuit de organisatie naar buiten, in plaats van de omgeving, markt en het klantprobleem als vertrekpunt te nemen. Design Thinking helpt dit te doorbreken en creëert in korte tijd inzicht en overzicht.

Om Design Thinking optimaal in te zetten trekken wij vraagstukken en innovaties tijdelijk los van de bestaande organisatie en regelgeving. Zo ontstaat er meer vrijheid en minder belemmering door bestaande structuren, processen en regels voor de medewerkers. Design Thinking is output gedreven en creëert draagvlak in organisaties om nieuwe koersen te bewandelen. Zo creëer je voor complexe vraagstukken succesvolle oplossingen die kern van het probleem oplossen en optimaal aansluiten bij de gebruiker.

Voor de volgende type vraagstukken zetten wij Design Thinking in:

  • Herontdekken en benutten van organisatie- en marktpotentie
  • Ontleden klant uitdagingen voor nieuwe diensten en producten
  • Concepting, prototyping en testen van digitale innovaties onder gebruikers
  • Benutten innovatiepotentieel van de werkvloer

Kennismaken met Design Thinking?

Beoordelen of deze aanpak meerwaarde heeft en wat de beste invulling is voor jouw organisatie? Neem dan contact op met Rens via het formulier hier beneden of bel naar 085-0602755.