Design Thinking. Ja, het klinkt in eerste instantie als een Buzzword. Maar deze aanpak is zeker geen hype. Voor veel organisaties maakt dit in een korte periode complexe vraagstukken behapbaar. Om die reden groeit ook het gebruik van Design Thinking voor nieuwe producten, diensten en services. Maar wat houdt Design Thinking in? En nog belangrijker, in welke situaties heeft Design Thinking toegevoegde waarde?

Design Thinking is een mindset

De wereld verandert ontzettend snel. Om bij te blijven kan een bedrijf niet stug vast blijven houden aan een meer jarenplan. In plaats daarvan moeten iedereen binnen het bedrijf wendbaarder gaan denken: denken als een ontwerper.

Een goed voorbeeld van deze mindset legt Mark Kawano uit, voormalig ontwerper bij Apple. Een goed ontworpen product klopt op alle niveaus. Het ziet er niet alleen mooi uit, het werkt fijn en heeft het juiste businessmodel. Het heeft de juiste marketing, tone of voice en het juiste distributiemodel. 

Maar hoe denk je dan als een ontwerper? Er zijn verschillende wegen die naar rome leiden (link google). Hieronder onze 3 praktische stappen.

Design Thinking In 3 stappen:

Onderzoeken & begrijpen

Wie is je klant. Wat zijn de uitdagingen… hoe ziet de wereld er uit. Welke alternatieven zijn er? Hoe lossen ze het probleem nu op?

Prototypen & Ontwikkelen

Aan de slag. Bouwen zonder te veel investering. Proeftuinen, testen en valideren in de markt onder gebruikers. Ballonnen oplaten.

Implementeren & Groeien.

Toegevoegde waarde en levensvatbaarheid van oplossing aangetoond. Opschalen en investeren in marketing.

Buiten bestaande structuren snelheid maken

In de praktijk zien we dat organisaties in hun vraagstukken en innovaties beperkt worden door bestaande denkpatronen, bedrijfsstructuren en werkmethodes. Te vaak wordt er gedacht vanuit de organisatie naar buiten, in plaats van de omgeving, markt en het klantprobleem als vertrekpunt te nemen. Design Thinking helpt dit te doorbreken en creëert in korte tijd inzicht en overzicht.

Om Design Thinking optimaal in te zetten trekken wij vraagstukken en innovaties tijdelijk los van de bestaande organisatie en regelgeving. Zo ontstaat er meer vrijheid en minder belemmering door bestaande structuren, processen en regels voor de medewerkers. Design Thinking is outputgedreven en creëert draagvlak in organisaties om nieuwe koersen te bewandelen. Zo creëer je voor complexe vraagstukken succesvolle oplossingen die kern van het probleem oplossen en optimaal aansluiten bij de gebruiker.

Voor de volgende type vraagstukken zetten wij Design Thinking in:

  • Herontdekken en benutten van organisatie- en marktpotentie
  • Ontleden klant uitdagingen voor nieuwe diensten en producten
  • Concepting, prototyping en testen van digitale innovaties onder gebruikers
  • Benutten innovatiepotentieel van de werkvloer

De eerste stap

Praktisch kennismaken met Design Thinking voor jouw uitdagingen? Beoordelen of dit meerwaarde heeft en wat de beste invulling is voor jouw organisatie? Neem dan contact op met Rens op 085-0602755 of mail naar: Rens@wordlenig.nl

Download onze projectcases: