Afgelopen donderdag, 15 juni 2017, waren wij als kennispartner aanwezig op de innovatieve maakindustrie beurs Techconn. Techconn is de vakbeurs voor techniek, waar innovatieve ondernemers en opdrachtgevers uit de maakindustrie elkaar ontmoeten en verder helpen. In aanloop naar Techconn hebben wij in een blog “High tech machinepark maar roestig marketing en sales apparaat” onze visie gedeeld over de marketing & sales in de maakindustrie. Deze blog is in verschillende maakindustrie vakbladen opgenomen, namelijk: Metaalnieuws, Link Magazine en Process Control.

Maakindustrie: High tech machinepark maar roestig marketing en sales apparaat

Het centrale onderwerp van deze blog was dat de maakindustrie volop investeert en inzet op nieuwe machines en innovaties. De sales en marketing is hierbij een ondergeschoven kindje. Het wordt tot nu toe nog vaak gezien als kostenpost, terwijl ze een belangrijke bouwsteen zijn voor het rendabel maken van de machine en innovatie. Hoe doe je dit dan in kleine en doelgerichte stappen? Tijdens onze workshop "Doeltreffende marketing en sales voor de maakindustrie” op Techconn zijn wij hiermee aan de slag gegaan.

Doeltreffende marketing en sales voor de maakindustrie

Wordlenig helpt Twentse innovatieve maakindustrie ondernemers hun omzet en klantwaarde structureel te verhogen. Dat is waar onze deelname aan Techconn 2017 om draaide. Om deze ondernemers praktische handvatten te geven, organiseerden wij een workshop. En het was een succes! Samen met 14 deelnemers zijn wij praktisch met hun klantwaarde en marktbenadering aan de slag gegaan. Wij hebben ze kritisch vanuit verschillende invalshoeken naar hun huidige aanbod en marktpositie laten kijken. Stel: jij en je concurrent kopen dezelfde machine, waarin maak jij dan het verschil? Hoe goed ken jij je klant en hoe haal jij zijn belangrijkste uitdaging naar boven? Om deze vragen te beantwoorden hebben wij de deelnemers frisse handvatten en inzichten aangereikt.

De kracht van verkoopkanalen

Daarnaast hebben wij met de deelnemers via een online tool vragen beantwoord over o.a. hun belangrijkste verkoopkanaal. Het overgrote merendeel van deelnemers gaf aan dat mond tot mond reclame en persoonlijk netwerk hun belangrijkste verkoopkanaal is. Via eigen project cases hebben wij laten zien welke alternatieve verkoopkanalen mogelijk zijn om in een korter tijdsbestek, met minder middelen, meer omzet te genereren. Deze alternatieve verkoopkanalen zijn o.a. seminars, workshops en innovatiedagen. Dit samen met klanten organiseren en hen op de voorgrond zetten is de sleutel tot succes!

Workshop op Techconn 2017 gemist?

Niet bij de workshop aanwezig geweest? Wel op zoek naar handvatten en inzichten om meer omzet te genereren? Vraag dan een samenvatting van onze workshop aan, of kom op 6 juli naar het Pioneeringcafé. Hier geven wij samen met Annemieke Koster praktische handvatten hoe jij de concurrentie te slim af bent. Bekijk deze uitnodiging voor meer info, en meld je aan.